Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma-blixt 530, vad betyder TTL/Mh/Ml ?

Produkter
(logga in för att koppla)

andben2

Medlem
Hej igen,

Jag har en Sigma EF-530 DG ST och funderar lite vad knapparna på blixten betyder. Det sitter en switch på baksidan som säger OFF/TTL/MH/ML. Vad betyder MH/ML? Vilken ska man köra på?

Jag kan heller inte välja 2'a ridå på blixten, bara första. Det är "utgråat" och går inte att ändra.

Tips?

Mvh
Anders
Canon 450D
 
Nej, det står inget om det där. Så det var inget bra tips... annars hade jag inte frågat.

Är inte ditt svar lite tråkigt? Att du orkar svara överhuvudtaget..
 
Hej!
Mh = Manual High = Blixten avfyras med dess fulla effekt.
Ml = Manual Low = Avfyras med 1/16 av effekten.
TTL-mätning (Through the lens) är nog bra i de flesta fall. Eventuellt Mh när du vinklar blixten så att ljuset studsar mot taket eller väggen. Ml för upplättningsblixt. Ungefär så skulle jag nog tänka. Testa!

Jag tror tyvärr att ST-versionen varken stöder blixt på andra ridån eller High speed sync.
Själv har jag också 450D, men 530 DG Super. Den blixten kan inte heller styras via kamerans menyer, men ovan nämnda funktioner + fler manuella val knappas in på själva blixten.
 
Hej!
Mh = Manual High = Blixten avfyras med dess fulla effekt.
Ml = Manual Low = Avfyras med 1/16 av effekten.
TTL-mätning (Through the lens) är nog bra i de flesta fall. Eventuellt Mh när du vinklar blixten så att ljuset studsar mot taket eller väggen. Ml för upplättningsblixt. Ungefär så skulle jag nog tänka. Testa!

Jag tror tyvärr att ST-versionen varken stöder blixt på andra ridån eller High speed sync.
Själv har jag också 450D, men 530 DG Super. Den blixten kan inte heller styras via kamerans menyer, men ovan nämnda funktioner + fler manuella val knappas in på själva blixten.

Tack så väldigt mycket för ett proffitionellt svar :) Nu blev jag genast klokare...

Är du säker på att DG ST inte går att ställa andra ridå? Isåfall måste jag iväg att byta blixten mot en Super eller Canons original, 530. Vilken rekommenderas?

Mvh
Anders
 
Om det inte står i manualen är det en VÄLDIGT dålig manual, och efter lite letande så hittar jag även info som styrker att det är en dålig manual!

Med tanke på att jag inte visste detta innan så kan jag inte påstå att det var ett dåligt svar men tanke på att de flesta inte brukar kolla manualen även i de enklaste fallen!
 
Om det inte står i manualen är det en VÄLDIGT dålig manual, och efter lite letande så hittar jag även info som styrker att det är en dålig manual!

Med tanke på att jag inte visste detta innan så kan jag inte påstå att det var ett dåligt svar men tanke på att de flesta inte brukar kolla manualen även i de enklaste fallen!

Tack för visat intresse iallafall! Ska bege mig på lunchen och uppgradera till Canon 430EX II.
 
Klokt val när du fortfarande verkar ha möjlighet att byta! Jag är ganska säker på att andra ridån inte funkar med ST-versionen.
Canon 580EX II var mitt förstaval, men prislappen avskräckte! Men jag är jättenöjd med Sigma EF DG 530 Super. Canons 430EX II är förmodligen också mycket bra! Inte riktigt lika kraftfull, men säkert tillräckligt!
Lycka till!
 
Klokt val när du fortfarande verkar ha möjlighet att byta! Jag är ganska säker på att andra ridån inte funkar med ST-versionen.
Canon 580EX II var mitt förstaval, men prislappen avskräckte! Men jag är jättenöjd med Sigma EF DG 530 Super. Canons 430EX II är förmodligen också mycket bra! Inte riktigt lika kraftfull, men säkert tillräckligt!
Lycka till!

Jag får kompromissa ledtalet med storleken i annat fall. Canons 430 är betydligt mindre (därav ledtalet?) än Sigmas motsvarighet! Ska försöka pruta lite på priset oxå...
 
Kan du inte ställa in blixtsync på andra ridån i kameran? Egen programmering och alternativ 15 (iaf på 5D).

Värt ett försök? :)
 
Kan du inte ställa in blixtsync på andra ridån i kameran? Egen programmering och alternativ 15 (iaf på 5D).

Värt ett försök? :)

Skulle underlätta om jag hade Alt15 :) Jag kommer bara till 13, sen börjar jag från 1 igen... trist.

Ska testa Canons 430 och Sigmas Super efter lunch idag.. återkommer med rapport.
 
Det stämmer... Bara 13 C.Fn.-alternativ på på 450D. Det är menyn Blixtstyrning/Flash Control som gäller, men Sigmablixtarna funkar inte via denna. Fast det är ju minst lika lätt att trycka direkt på knapparna på blixtens baksida.
Anders: När du testar Sigma Super, så ska du trycka fram en symbol som ser ut som två trianglar (en ljus och en mörk) för att aktivera blixtsynk på 2:a ridån. Med samma knapp aktiveras också "High Speed Sync" (som används vid slutartider snabbare än blixtsynktiden - d.v.s. över 1/200s. för 450D).Det står "FP" på displayen då.
Daniel: Menar du att du kan styra en "tredjepartsblixt" via kameramenyn på din 5D?
 
Skulle underlätta om jag hade Alt15 :) Jag kommer bara till 13, sen börjar jag från 1 igen... trist.

Ska testa Canons 430 och Sigmas Super efter lunch idag.. återkommer med rapport.

Quote'ar mig själv... nu hade dom såklart ingen Super hemma, men lämnade iallafall tillbaka min DG ST. Det skiljer 300 kr mellan Sigmas 530 Super och Canon 430EX II, och 10 i ledtal... hur göra.
 
Sigman har fler funktioner och är lite kraftigare men krångligare att ställa in/om. Dina behov får avgöra. Kan du stå ut med att hantera krångliga/osmarta lösningar för att få mer "effekt" (Sigma) eller ska det bara funka även om funktionen är mindre (Canon)?
 
Sigman har fler funktioner och är lite kraftigare men krångligare att ställa in/om. Dina behov får avgöra. Kan du stå ut med att hantera krångliga/osmarta lösningar för att få mer "effekt" (Sigma) eller ska det bara funka även om funktionen är mindre (Canon)?

Kan man säga att Sigma 530 motsvarar Canon 580 litegranna? Då ledtalet är ju 53 resp 58... och 430EX e 43.
 
Kan man säga att Sigma 530 motsvarar Canon 580 litegranna? Då ledtalet är ju 53 resp 58... och 430EX e 43.

Vad gäller funktioner så är det en rätt bra jämförelse, vad gäller gränssnitt (både handhavande och känsla) är den dock långt efter.

Ledtalet på de flesta moderna blixtar med zoomhuvud kan tillverkaren i viss mån "fuska med" då det som regel anges vid minsta möjliga belysningsvinkel. Det går alltså att "höja" styrkan genom att låta blixten samla ljuset på en mindre yta. Användbart i vissa fall men kanske missvisande, en på papperet kraftigare blixt behöver inte ge mer ljus vid foto med normaloptik.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.