Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma APO 500mm 4.5

Produkter
(logga in för att koppla)
Det ser ut att vara den äldre modellen, inte EX. Objektivet har väl sisådär rykte. Dvs, det är säkert mycket bra men inte i klass med Nikon/Canons 500 mm.

Minolta 300/2.8 är mycket bra. Med originalkonverter 2x bör resultatet bli bra. Om det är bättre än Sigman är svårt att säga.

objernulf skrev:
Det ser ut att vara den äldre modellen, inte EX. Objektivet har väl sisådär rykte. Dvs, det är säkert mycket bra men inte i klass med Nikon/Canons 500 mm.

Minolta 300/2.8 är mycket bra. Med originalkonverter 2x bör resultatet bli bra. Om det är bättre än Sigman är svårt att säga.

Tack för ditt svar Olle.
Så jag slänger inte bort pengarna om jag skulle köpa Sigmaobjektivet.
Men hur är Sigma och Tokina 300/2,8? Jag har läst lite blandade recensioner på nätet om dessa objektiv.

/Carl-Johan

Såg en test på en amerikans naturfotograf-sida. Tyvärr kommer jag inte ihåg adressen.

Generellt kan man säga att man ska undvika 2x-konvertrar som ofta ger en klart synbar försämring av skärpan till skillnad mot 1,4x-konvertrar.

När jag kör en 2x konverter på min annars så väldigt skarpa 120-300/2,8 vill den där riktiga skärpan inte infinna sig. Med 1,4 ser jag ingen skärpeförlust. givetvis kan man blända ned och vinna tilbaka en del skärpa, men man köper ju ljusstarka gluggar för att kunna plåta med stor bländare. Jag har Canons konvertrar.

Många 300-or testades i Aktuell fotografi 4/1992. Här följer testresultaten (vägt MTF).

Canon 300/2.8 L - 0.87
Minolta 300/2.8 APO - 0.80
Sigma 300/2.8 APO - 0.77
Tokina 300/2.8 AT-X - 0.79

Sigman är den äldre icke EX-modellen. Minoltan är den första modellen som optiskt är identiskt med "G".

ANNONS