Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Sigma AF105/2.8 Macro
- Trådstartare M_Foto
- Start datum
tobias.e
Aktiv medlem
Jag har ett sådant och använder det både till macro och porträtt. Jag är mycket nöjd med bildkvaliteten det presterar, men det har ett par övriga nackdelar:
-Autofokusen är så långsam att den i praktiken är näst intill oanvändbar.
-Det är inte kompatibelt med skärpedjupskontrollen på EOS 30
- vid full avbildningsskala är arbetsavståndet ganska kort, svårt att fota levande smådjur (men så är det nog med alla 100mm macro)
Min bild Utomhusporträtt är tagen med det här objektivet. Men efterscannign, förvandliong till gråskala och webbanpassning kanske bilden inte säger så mycket om objektivets prestanda längre...
Det är rätt sällan jag använder det nu, jag har dubblerat porträttfunktionen med en hyfsad zoom och mitt macrointresse har svalnat. Hmm, hör av dig om du är intresserad av begagnat....
-Autofokusen är så långsam att den i praktiken är näst intill oanvändbar.
-Det är inte kompatibelt med skärpedjupskontrollen på EOS 30
- vid full avbildningsskala är arbetsavståndet ganska kort, svårt att fota levande smådjur (men så är det nog med alla 100mm macro)
Min bild Utomhusporträtt är tagen med det här objektivet. Men efterscannign, förvandliong till gråskala och webbanpassning kanske bilden inte säger så mycket om objektivets prestanda längre...
Det är rätt sällan jag använder det nu, jag har dubblerat porträttfunktionen med en hyfsad zoom och mitt macrointresse har svalnat. Hmm, hör av dig om du är intresserad av begagnat....
Det beror ju på förstoringen. Om båda objektiven bibehåller sin brännvidd vid makroavstånd så har ett objektiv med dubbla brännvidden dubbla avståndet vid samma skala.
Tyvärr får många makroobjektiv kortare brännvidd vid fokusering på kortare avstånd genom internfokusering så det är inte alltid en absolut sanning.
Tyvärr får många makroobjektiv kortare brännvidd vid fokusering på kortare avstånd genom internfokusering så det är inte alltid en absolut sanning.
AndreasNilsson
Aktiv medlem
Valde mellan 105 och 180. Valet förr på 105+ an. Jag är mycket nöjd med det.
Tycker att 105 känns som en mer användbar brännvidd men det beror naturligtvis på vad man vill använda det till.
/Andreas
Tycker att 105 känns som en mer användbar brännvidd men det beror naturligtvis på vad man vill använda det till.
/Andreas
Arbetsavstånden vid 1:1 för de två aktuella objektiven finns förresten på Sigmas webbplats.
Snigeln slipper stressas av en fotograf närmare än 46 cent om du väljer hundraåttian. Väljer du hundrafemman får du leta efter sydeuropeiska sniglar som klarar av personer inom 31 centimeters omkrets.
Snigeln slipper stressas av en fotograf närmare än 46 cent om du väljer hundraåttian. Väljer du hundrafemman får du leta efter sydeuropeiska sniglar som klarar av personer inom 31 centimeters omkrets.
gunte
Aktiv medlem
Efter att ha stått i valet och kvalet mellan 105 och 180 så blev det 180 mm. Och det känner jag nu så här efteråt att 105:an hade nog tagit mig besvärande nära vissa kryp och flygfän.Förvisso sticker 180:an ut en bit längre men det upplevs inte som störande.Dessutom kan man tjäna lite på det genom att handla från tyskland. och då blir ju skillnaden till 105:an mindre.
mvh/gunte..
mvh/gunte..
Jeppe
Aktiv medlem
Får jag tipsa om www.internet-photo.de som säljer Sigmas 180:a för 696€ eller runt 6800:- med frakt hem till Sverige. Då tjänar du in en del slantar. Det tar ca 10 dagar - 2 veckor att få paketet.
Ps. Gunte, jag har för mig att Sigmas 105mm växer ut till 15 cm vid full förstoring. Så då är ju 180:an hyffsat likvärdig med sina 18 cm, det ändrar väl inte längd?
Ps. Gunte, jag har för mig att Sigmas 105mm växer ut till 15 cm vid full förstoring. Så då är ju 180:an hyffsat likvärdig med sina 18 cm, det ändrar väl inte längd?