Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro till Canon
- Trådstartare OskarA
- Start datum
t_mauritsen
Aktiv medlem
Jag har en sådan och har haft mycket roligt med den. Är skarp mellan 70 och 200 mm och lite oskarp vid 300. Detta stöds av testen på www.photozone.de. Jag upplevde den som nogåt bättre än en äldre Canon 75-300 USM (ej IS) som jag testat. Macro-funktionen ger med en extra knapp möjlighet till närgräns på knapt en meter, men bara mellan 200 och 300 mm brännvidd. Det blir alltså inget 'riktigt' macro. I prisklassen är den kungen, även om man säkerligen kommer att längta efter nogånting med IS eller nogåt mera ljusstarkt! Det är nog att betrakta som ett utomhus objektiv...
Hälsningar, Thorsten
Hälsningar, Thorsten
JanOlofHärnström
Aktiv medlem
Åja. Visst kan man ta fina närbilder.
Macro 1:2 är snuddande nära "äkta" macro skala 1:1.
Renodlade makroobjektiv har fast brännvidd och är ljusstarkare tex 2,8/100mm.
De tecknar också skarpare och med korrekta perspektiv.
Macro 1:2 är snuddande nära "äkta" macro skala 1:1.
Renodlade makroobjektiv har fast brännvidd och är ljusstarkare tex 2,8/100mm.
De tecknar också skarpare och med korrekta perspektiv.
Per
Aktiv medlem
OskarA skrev:
okej, men det är kanske ett bra nybörjar objektiv.. vill ha det för att komma lite närmre och ta lite närbilder och jag fotar nästan bara utomhus så det passar mig nog perfekt.
Jag tycker det är ett kanon-objektiv i den prisklassen, om man är ute efter både tele och macro. Med en försättslins kommer man ner till 1:1-macro, och då dessutom på en brännvidd som ger ett trevligt arbetsavstånd för insekter o dyl.
/Per
pow
Aktiv medlem
Objektivet är en hyfsad kompromiss mellan billigt och bra. Bra mittskärpa och lite klenare kantskärpa men ofta behöver man mer skärpa i mitten än i kanterna. Det finns inget standardiseringsorgan som säger att macro måste vara 1:1, egentligen är väl närbildsfoto ett bättre namn. Största nackdelen är väl att du bara får ljusstyrka 5,6 vid 300mm men till det priset så....
Graylingman
Aktiv medlem
Har just ett sånt objektiv. har inte använt det speciellt mycket till "macro" men här är ett exempel.
//Anders
//Anders