Annons

Sigma AF 100-300/4,0 eller dito 70-200/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Krille D300

Medlem
Jag är nybörjare och vill lära mig att fota fåglar och natur. Har en Nikon D 300 med 18-200. Har redan insett att 200 inte räcker till. Har också fundering om att komplettera någon av nämnda objektiv med en konverter. Har tittat på Sigmas 2x APO EX samt Kenko 1,4 Pro Digital.

Eller skall jag satsa på något annat objektiv?

Mvh
Christer Brink
 
Om ditt primära mål är att fota med brännvidden du uppnår ihop med konvereter så bör du egentligen sikta på att köpa ett fast tele av den räckvidd du vill ha i slutändan fast då utan konvereter (rörigt...) Tyvärr blir det dock ganska dyrt =(.

Jag hade föreslagit 100-300/4 i det här fallet och absolut inte mer än 1.4 konverter. Konvertern stjäl skärpa och tvingar dig dessutom att blända ner en del för att få riktigt bra resultat. 100-300an har jag inte testat själv men den ska va ruggigt fin.

70-200 är i mitt tycke helt fel val om du primärt vill nå långt. Ihop med 2.0 konverter är den troligen inte kul alls =(

Mvh, Oskar
 
Oskar har alldeles rätt. Själv hade jag samma
tankar som du för några år sedan. Körde med 2.0
konverter på mitt Nikon 70-200 VR /2,8

Ja, det kunde bli bra bilder, om det var mycket
ljust. Sigmas 100 - 300 (mycket bra!) med 1,4 konverter är ett bättre alternativ.

/Roger
 
Tack för svar Oskar!

Är ett Nikkor ED 400/35 ett fast teleobjektiv? Jag har hittat ett för 9 900 kr. Kan det i så fall vara ett rimligt pris.

För övrigt lutade även jag med min ringa kunskap åt ditt förslag med 100/300 och 1,4 x konverter.

Mvh Christer
 
Jag kan inte rekommendera ett sigma 100-300 f4.Har precis lämnat tillbaka ett sådant som var så gräsligt dåligt på den längre brännvidden.Mitt 3:e sigma tele som varit oskarpt.Måste nog ha tur om man ska få ett skarpt dito.Jag föreslår i.s.f. ett nikon 300/4.Funkar bra med TC.Hade ett sådant förut och ångrar bittert att jag bytte bort det!