Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 85 mm f/1,4 vs Pentax 77 mm f/1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Lörelius

Medlem
Jag har idag en Sigma 50mm 1,4, som jag brukar använda till porträtt. Den fungerar fint, förutom att den är lite väl soft vid f 1,4. Från 2,0 och uppåt är den bra. Jag skulle dock vilja ha kortare skärpedjup vid halvkroppsbilder, eller tom helkropp. Därför tänkte jag att Sigma 85mm 1,4 eller Pentax 77mm 1,8 kunde vara bra. Verkar mitt resonemang vettigt? Någon som har provat Pentax 77mm 1,8?

Hälsningar Emil

Jag tror inte att Sigmas 85/1,4 finns tillgängligt i butikerna ännu.

Angående skärpedjupet, så blir det teoretiskt lika kort om bländaren och avbildningsskalan är desamma. Alltså, om du måste backa några steg med 85/1,4 för att fylla ut lika mycket av bildarean med motivet som du skulle göra med 50/1,4 på ett visst avstånd, så kommer skärpedjupet att bli lika långt på båda bilderna om bländaren är densamma.

Däremot kommer oskärpan vara kraftigare med det längre objektivet, då gränsen mellan skarpt/oskarpt blir tydligare med lång brännvidd.

Samyang 85mm/1,4 är det skarpaste på fullt öppen glugg!
Samtidigt mjukast bokeh eller oskärpa!
Och billigast förståss!

Den är mycket bra, men att påstå att den är skarpast (alltså skarpare än Sigman) verkar lite märkligt när Sigman inte har kommit ut på marknaden än. Eller har jag missat något?

Skarpast för tillfället i allafall. Sigman är kanske kass i jämförelse?
Nästa modell är kanske bättre och skarpare?

Som Magnus sade måste man hålla isär begreppen. Att en viss brännvidd med en viss bländare ger ett visst skärpedjup är inte alltid relevant (eller ens intressant).

Det som kallas "skärpedjup", och det en DoF-beräknare kan berätta lite om för dig, är djupet på närområdet runt planet med "bäst skärpa". Det de flesta egentligen MENAR med ordet skärpedjup är däremot hur mycket blurrning du kan uppnå en bit BAKOM skärpeplanet. Och detta skiljer ganska mycket mellan korta och långa brännvidder.

50/1.4 och 85/1.4 ska egentligen enligt konstens alla regler ge "samma skärpedjup" om du backar lite längre med 85'an, men du kommer i alla fall uppfatta det som om 85'an ger mer oskärpa bakom skärpeplanet. Denna uppfattning är helt korrekt, eftersom det faktiskt är så det är - även om en DoF-beräknare aldrig kan berätta detta för dig.

DoF-beräknare ska man lita på ungefär som man litar på DxO - dvs inte alls, om man inte har ett väldigt gott grepp om vad siffrorna egentligen betyder i ett verkligt foto.

Bara för att visa pluggade jag in lite objektiv i min egen DoF-beräknare,
Jag satte förstoring 1:40, vilket ger en bild (med Pentax APS) på ca 1m på bredden och 65cm på höjden (i stående format är detta ungefär "halvporträtt)

I fotograferingsavstånd ger detta:
50mm : 2.0m
77mm : 3.0m
85mm : 3.4m
135mm : 5.4m

Bilagor

• rearDefocusComp.gif
    rearDefocusComp.gif
    14.7 KB · Visningar: 249
AF fungerar inte även om man har en chippad adapter (eller monterar dit ett chip själv), men däremot kan man ju få fokus-bekräftelse i sökaren. Denna räcker dock inte på långa vägar för att ställa ett F/1.4-objektiv tillräckligt noga..

Tack så mycket Joakim!
Du verkar ha bra koll på det här! Intressant!
Dina fakta gör i varje fall att jag blir extra sugen på en 85:a! (fast med autofokus).
Tack igen!

Det intressanta är väl egentligen att man kan se att 50/1.4 och 77/1.8 kommer ge ganska exakt samma upplevda skärpedjup (om du backar lite med 77mm-gluggen).

Sen tror jag nog 77-limited är lite skarpare vidöppen, så det är möjligt att man upplever skärpedjupet som lite kortare pga detta...

85'an är nog din bästa möjlighet att uppnå det du söker - både skarpare bilder OCH kortare upplevt skärpedjup, men inte speciellt besvärliga fotograferingsavstånd. Pentax ljusmätning fungerar ju riktigt bra med manuella objektiv, så Samyangen kanske kan vara ett alternativ.

Det intressanta är väl egentligen att man kan se att 50/1.4 och 77/1.8 kommer ge ganska exakt samma upplevda skärpedjup (om du backar lite med 77mm-gluggen).

Sen tror jag nog 77-limited är lite skarpare vidöppen, så det är möjligt att man upplever skärpedjupet som lite kortare pga detta...

85'an är nog din bästa möjlighet att uppnå det du söker - både skarpare bilder OCH kortare upplevt skärpedjup, men inte speciellt besvärliga fotograferingsavstånd. Pentax ljusmätning fungerar ju riktigt bra med manuella objektiv, så Samyangen kanske kan vara ett alternativ.

Tack!
Ja, jag tror jag förstår principen nu! Och det bästa är förstås att man kan få ett större skärpedjup, men faktiskt mer oskärpa. Enklare att sätta skärpan men ändå härligt blurrig bakgrund, om man har rymden förstås. Det är alltså definitivt en 85mm 1,4 jag ska ha, ska se om jag kan få ihop till en Sigma; det är skönt med AF.

Tack igen, alla, ni har varit till stor hjälp!

ANNONS