Annons

SIGMA 85 1,4 HSM Problem

Produkter
(logga in för att koppla)

leffep

Aktiv medlem
Jag beställde ett nytt Sigma 85 1,4 till Nikon som jag fick idag och det måste vara något fel med fokusmotorn. Den knackar och rycker innan den hittar fokus, och så ska det väl troligen inte vara? Är det någon här på FS som har erfarenhet kombon D700 + Sigma 85 1,4 och kan berätta hur fokusmotorn låter?

Leif

Släng in "Sigma 85 1.4" på youtube och se om du inte hittar något klipp där någon använder objektivet :)

Jag har tyvärr aldrig provat det själv, så jag har inget bättre att komma med.

Jag skickar tillbaka det och begär ett nytt ex. För så som det här låter är inte rätt, ett kraftigt knackande o ryckande.

Leif

Jag hittade en film på yuotube med en kille som hade lika problem som jag med knackande och ryckande objektiv, det blir reklamation,

Leif

Det låter vettigt. Lycka till!
Och återkoppla gärna, tråden sparas länge och det kan säkert vara intressant för någon annan att läsa hur det gick :)

I och för sig så använder jag Canon-varianten men har liknande upplevelser. Som tur var köpte jag den i butik och bad helt enkelt om att få en ny. Då det är en Sigma så var jag lite extra noga med att kolla "front/back focus", och efter någon minut började det strula, med egenskaper som liknar det du beskriver. Efterhand (ytterligare några minuter) lade faktiskt hela fokusen av och det gick inte ens att fokusera manuellt. Inga problem att övertyga säljaren att jag behövde en ny. Hur som helst, efter att ha testat den nya så var jag mycket nöjd, och det blev affär. Har nu kört gluggen stenhårt under ca 4-5 månader och har inte märkt av några som helst problem. Måste även säga att jag är grymt nöjd över hur den presterar.

Senast ändrad:
Det var synd att fokusen ryckte och skramlade för när den väl hittade fokus var objektivet helskarpt på full öppning, och den led inte av fram eller backfokusproblem.
Jag hör av mig igen när jag får tillbaka en ny.

Leif

I och för sig så använder jag Canon-varianten men har liknande upplevelser. Som tur var köpte jag den i butik och bad helt enkelt om att få en ny. Då det är en Sigma så var jag lite extra noga med att kolla "front/back focus", och efter någon minut började det strula, med egenskaper som liknar det du beskriver. Efterhand (ytterligare några minuter) lade faktiskt hela fokusen av och det gick inte ens att fokusera manuellt. Inga problem att övertyga säljaren att jag behövde en ny. Hur som helst, efter att ha testat den nya så var jag mycket nöjd, och det blev affär. Har nu kört gluggen stenhårt under ca 4-5 månader och har inte märkt av några som helst problem. Måste även säga att jag är grymt nöjd över hur den presterar.

Nu blev jag lite orolig att det är ett vanligt fel. Funderar på om jag ska lägga mellanskillnaden och ta en Nikon 85 1,4:a istället, men det är ju 6000:- i så fall.

Leif

Jag har som sagt inte haft några problem över huvudtaget med det andra exemplaret, medan den första var risig direkt ur kartong. Jag skulle inte vara orolig om jag var du, men jag förstår din tvekan. Jag är riktigt nöjd, nu har jag ju inte riktigt samma möjligheter att välja orginalet då Canons motsvarighet är tre gånger så dyr.

ANNONS
Spara upp till 11400 kr på Canon-prylar