Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 85/1,4 EX rakt in i "getingboet"

Produkter
(logga in för att koppla)
Sigma ger sig in i leken med korta fasta telen. Här råder det minst sagt mördande konkurrens.

Det kommer att bli nya givande/hopplösa gräl i trådarna om vilken glugg som är bäst.
CaNikonerna månne darra...

http://www.dpreview.com/news/1010/10101406sigma85mmavailable.asp

MVH J O
Canon 2/100mm och Tamron makro 2,8/90mm

Kul att de utvecklat en 85:a men Sigmas AF är allt för osäker för att jag skulle lägga pengar på denna istället för Nikons egen. Jag har erfarenhet ifrån Sigma 50/1.4 och tycker det är ett toppenobjektiv men AF är inte i klass med Nikons. Mitt ex. har svårt att låsa fokus så fort ljuset tryter.

Det blir ofta debatt mellan olika märkesanhängare.
Då kan det vara känsligt om Sigma kommer med ett jättefint objektiv och så att säga hotar de etablerade märkena. Jag har väl läst för många trådar kanske.

Hur som helt . Jag tycker att det verkar vara ett mycket intressant objektiv.
Sigma lyckades mycket bra med 1,4/50mm så det finns nog förutsättningar för att detta nya ljusstarka korta tele blir attraktivt för många fotografer.

Det blir ofta debatt mellan olika märkesanhängare.
Då kan det vara känsligt om Sigma kommer med ett jättefint objektiv och så att säga hotar de etablerade märkena. Jag har väl läst för många trådar kanske.

Hur som helt . Jag tycker att det verkar vara ett mycket intressant objektiv.
Sigma lyckades mycket bra med 1,4/50mm så det finns nog förutsättningar för att detta nya ljusstarka korta tele blir attraktivt för många fotografer.

Vadå? Ökat utbud och ökad konkurrens är väl toppen för alla slutanvändare, eller?

/K

Samyang 1,4/85mm med manuell fokusering är en riktig uppstickare.
Ska hålla fin optisk kvalitet och kostar strax under 3000 kr.
Man kan undra vad Sigmas nya landar på för pris.

När jag kollar vad Cyberphoto har att erbjuda för Pentax i klassen så är väl det närmaste objektivet Pentax 1,8/77mm som kostar 9490 kr. Förutom olika makrotelen då oftast med ljusstyrka f:2,8. Zeiss Planar 2/100mm med manuell fokus kostar över 16000 kr.

Så för Pentaxägare är väl Sigmas nya ljusstarka korta tele med autofokus ett intressant och välkommet nytillskott antar jag.
Undrar vad Pentaxbrukarna tycker själva.

MVH J O
Har Canonkamera men är ingen Canonnörd

Senast ändrad:
Många Canonanvändare har fått sin Sigma 85/1.4 redan och allt jag har läst hittills har bara varit positivt. AF verkar vara betydligt stabilare än på deras 50mm, men det är ju inte så många som testat än, så helt säker kan man inte vara.

Den verkar vara i en klass mellan Canon 85/1.8 och 85L, dock närmare 85L. Den finns i lager hos Japan Photo här i Norge och kostar 7490 NOK (85LII kostar 19390 NOK).

Jag ska ev. byta ut min Canon 100/2 mot en Sigma 85mm, men vi får se. Jag avvaktar.

Just Canon 2/100mm är en av mina favoritgluggar, har ett gammalt ex som hängt med sedan jag skaffade DSLR. Det vore onekligen kul att få testa ett 1,4/85mm för att få känna på det mycket korta skärpedjupet och dess bokeh.

Skönt att höra att AF verkar fungera korrekt.
(sen är det ju inte alltid objektivets fel om AF inte fungerar optimalt men det är väl en annan fråga)

MVH J O

Enig, Canons 100/2 är ett väldigt bra objektiv. Jag hade förut även 135L, men valde att sälja den därför att min 100/2 var lika skarp redan från största bländare och väger och kostar ju betydligt mindre. Hade jag fotat mycket på dessa brännvidder hade jag kanske ändå valt att behålla 135L istället, för den har trots allt de typiska L-färgerna och kontrasten.

Av det jag har sett hittills är jag inte helt övertygad om att Sigman är bättre än mitt väldigt bra exemplar av 100/2, men vi får se. Det skulle vara trevligt att ha en fin 85/1.4 att kombinera med min 24LII. Att de har samma filterstorlek gör inte saken sämre.

Vore det inte för att fokus gick baklänges jämfört med Nikons egna så...För det antar jag att den gör som vanligt...

Sigma ger sig in i leken med korta fasta telen. Här råder det minst sagt mördande konkurrens.

Det kommer att bli nya givande/hopplösa gräl i trådarna om vilken glugg som är bäst.
CaNikonerna månne darra...

http://www.dpreview.com/news/1010/10101406sigma85mmavailable.asp

MVH J O
Canon 2/100mm och Tamron makro 2,8/90mm

dom flesta canon ägarna föredrar 85 1,8 för priset samt att dom anser att den presterar likvärdigt med canons 85 1,2l. Dom som inte bryr sig lika mycket om priset köper nog canons 85 1,2L II eller zeiss 85mm istället. Nej jag darrar ingenting utav sigmas lansering. Kör med Nikon,zeiss,canon o en tamron macro

ANNONS