Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 70mm macro eller Tamron 90mm macro

Produkter
(logga in för att koppla)

SpyRitual

Ny medlem
Hej!

Sökte lite i äldre diskussioner, men hittade inget om detta så jag startar en ny.. :)

Saken är den att jag ska köpa ett macroobjektiv till min D70s och är lite beslutsångest nu.. Jag hade nästan bestämt mig för Sigmas 70/2.8, men läste någonstans att 70mm är lite för kort om man ska fota insekter och kunna komma riktigt nära.
Stämmer det?

Nu har jag funderat på om man inte skulle ta Tokinas 90/2.8 istället. Är den lika bra som Sigmas hyllade 70mm:s? Någon som har erfarenhet av den?

(Annars skulle 70mm passa lite bättre i baggen, skulle ligga mellan 18-50/2.8 och 80-200/2.8)

Jag läste i tidningen Practical Photography, (grym tidning by the way) ett test, och där fick båda toppbetyg, sigman var något skarpare än Tamronen vid 2.8 och däromkring, men i gengäld mindre skarp än Tamronen nära minsta bländare.

Och därför, kommer jag någonsin att ha nytta av 2.8 och så stora bländare vid macro? Måste ju bli så sjukt kort skärpe djup tänker jag.

Vilket objektiv ska jag välja? Please help me :)
 
Väljer du mellan två eller tre objektiv?

Du börjar med att prata om Sigma och Tokina, sedan blandar du in Tamron också. Tamron har ju en 90/2,8 de också, har du uteslutit den?

Har du läst senaste numret av Foto? De testade tio olika macrogluggar där, alla de tre du (jag) pratar om fick mycket bra betyg. Jag tvivlar faktiskt på att man i praktisk användning kan se någon skillnad på resultaten.

F/2,8 är nog inte så användbart vid närbilder men till porträtt kan det vara trevligt att få just det korta skärpedjupet.
 
Tror också att alla tre är mycket bra och närmast likvärdiga.
Jag tycker dock att bränvidden är lite för kort för t.ex fjärilar. Jag önskar att det fanns ett ca 200mm makro med bildstabilisering.
180mm är ok men kanske lite svårt att frihandsfota med. Åtminstone i mulet väder. Jag vet att mitt 300mm med bildstabilisering är betydligt lättare att frihandsfota med.

Har du inte funderat på Sigmas 150mm makro? Det är också ett mycket bra objektiv som jag har ägt och var mycket nöjd med.
 
Fel forum, här snackar vi om Nikon gluggar, annars så är väl Sigmas 150mm makro ett bra alternativ.

/kent
 
PierreS skrev:
Ser inte ett enda Nikonobjektiv på den här tråden...

Inte jag heller, trots att det är ett forum för just Nikon objektiv.

Glöm mina sura inlägg, skriv hur ni vill, men det blir svårt, för att inte säga omöjligt att be folk söka på specifikt på forumet när trådarna ligger spridda överallt.

/kent
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.