Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 70-300mm F4-5.6 (DG MACRO / APO DG MACRO / Inget alls) ?

Produkter
(logga in för att koppla)

XaZe

Aktiv medlem
Hey alla på FS! :)

Fick igår lappen för en beställning av ett Sigma 70-300mm F4-5.6 DG Macro.

Då jag vet att det finns en liknande glugg med APO, så undrar jag om jag ska be om kvittot av päronen och byta till ett sådant istället?
Är det värt 750kr extra för att få lite bättre glas i gluggen (om jag inte missuppfattat vad APO är)?

Dvs. från ett Utan APO till ett Med APO

Kom med förklaringar vad ni tycker och varför? Är det värt dessa pengar för det som är skillnaden i slutändan? Gärna förslag från ni som sett skillnaden med just dessa objektiv :)

Bör jag kanske lämna tillbaka detta, och köpa ett helt annat? Isf vilket? Gärna i prisklass upp till ca 3000kr max.

Peace! :)

EDIT: kanske skulle tillägga att jag använder mig av en Canon EOS 400D :)

Senast ändrad:
Hmm, 55 besök och inget förslag? Lite klent tycker jag :).. Kom igen nu FS, vill ju inte köpa "gluggen i säcken" ;)

Jag fick rådet att det absolut var värt pengarna att köpa det med APO..... så jag gjorde det :) Har inga jämförande studier kring detta, tyvärr...

Det är förvisso helt omöjligt att svara på om de hundralapparna är värt det för dig, men APO-varianten är ett mycket bättre objektiv med riktigt bra skärpa (för sin prisklass) upp till ca 250mm, och fullt godkänt även därefter (särskillt nedbländat till bl. 8).

Det är ganska stor skillnad i skärpa och mängd kromatisk abberration mellan APO-varianten och den utan APO. Med APO-varianten blir du nog nästan garanterat nöjd - det är en mycket bra telezsoom i "semesterklassen". Med den andra riskerar du att bli missnöjd över att det är betydligt svårare att få skarpa bilder mellan 200-300mm, men det beror ju lite på hur stora krav du har.

För rätt länge sen gjorde jag en jämförelse mellan ett äldre Sigma 70-300 (inte DG utan DL) utan APO och Canon 70-200/4 med en Sigma 1.4 extender. Den går att hitta här . Jag har dessutom för mig att jag har en jämförelse med den nya 70-300 DG APO också... ska leta lite på datorn.

EDIT: tydligen var jämförelsen lite mer omfattande än jag kom ihåg (har ändrat länken också) så jag kanske slipper leta på datorn.

Jag letade lite i alla fall. Nu finns även ett test på längre avstånd i halvtaskigt väder med.

I vilket fall som helst tror jag inte du blir missnöjd med bildkvaliteten från Sigmas 70-300 DG, vare sig med eller utan apokromatiskt glas, så länge du inte letar fel. Bättre objektiv i samma prisklas har jag svårt att tänka mig.

Ok, tack för synpunkterna :)

Sitter dock o funderar på om man skulle lämna tillbaka det o fundera på ett Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM.

En glugg att satsa lite på ? Kanske bör satsa på ett lite ljuskänsligare?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar