Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 70-300 DG OS vs DG APO zoom macro.

Produkter
(logga in för att koppla)

clay86

Aktiv medlem
Jag har sett att både Sigma 70-300 DG OS och Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom ligger uppe på köp/sälj. Har kikat runt lite men vad skiljer dessa två mer än bildstabiliseringen, som man ändå inte drar någon nytta av med en Pentax K-7 som jag fotar med om jag förstått saken rätt.

Det lutar åt det Sigma 70-300 DG OS och har mailat om det, men vill veta va mer som skiljer dessa objektiv då Sigma 70-300 DG OS är dubbelt så dyrt som macrot.
 
Jag har sett att både Sigma 70-300 DG OS och Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom ligger uppe på köp/sälj. Har kikat runt lite men vad skiljer dessa två mer än bildstabiliseringen, som man ändå inte drar någon nytta av med en Pentax K-7 som jag fotar med om jag förstått saken rätt.

Det lutar åt det Sigma 70-300 DG OS och har mailat om det, men vill veta va mer som skiljer dessa objektiv då Sigma 70-300 DG OS är dubbelt så dyrt som macrot.

Os varianten skall vara bättre optiskt. Klart du kan använda OS i objektivet, om jag har förstått saken rätt så är det guds gåva till mänskligheten. Obs. kör du OS stänger du av IS.

Micke.
 
Okey. Så jag skulle kanske tjäna på att använda objektivets stabilisator istället för kamerans då med andra ord? Låter som objektivet är en rätt vettig investering.
 
Os varianten skall vara bättre optiskt. Klart du kan använda OS i objektivet, om jag har förstått saken rätt så är det guds gåva till mänskligheten. Obs. kör du OS stänger du av IS.

Micke.

Man blir rätt snabbt Canonindoktrinerad av att sitta och surfa runt på Fotosidan :) Jag har skrivit stäng av IS och menar så klart SR.

Micke.
 
OS-varianten har onekligen bättre optiska egenskaper och det kan vara värt de extra pengarna.
Skillnaden märks över hela brännviddsomfånget med rena och fina färger. Men framförallt vid 300mm och det vill man ju kunna använda.
 
OS-varianten har onekligen bättre optiska egenskaper och det kan vara värt de extra pengarna.
Skillnaden märks över hela brännviddsomfånget med rena och fina färger. Men framförallt vid 300mm och det vill man ju kunna använda.

Jag har själv Sigma 70-300 DG OS och är mer än nöjd, tycker absolut att det är prisvärt.
Bilden är tagen med 300mm.
 

Bilagor

  • Ekorre.jpg
    Ekorre.jpg
    36.1 KB · Visningar: 702
Sigma 70-300 DG OS

Jag har själv Sigma 70-300 DG OS och är mer än nöjd, tycker absolut att det är prisvärt.
Bilden är tagen med 300mm.

Jag håller me honom..... jämför ex 70-200 är för tung och klumpig, Sigma 70-300 DG OS den är lätt o smidig att använda, jag ångrade inte att köpa den......
 
Känns skönt med bra ord från er. Objektivet är nu betalat och klart genom Payson.se så jag hoppas allt löser sig smidigt och jag kan skruva på objektivet nästa vecka och fota lite snö :)
 
Fick igår hem objektivet och är riktigt nöjd men det är en sak jag funderar lite på. Objektivet piper lite, antar att det är från en motor i objektivet. Är detta normalt, man hör det inte om det inte är helt tyst i rummet, men om det är tyst och man sätter sökaren mot ögat och ska fota så kan man nästan inte undgå att de piper lite.

Vet inte riktigt vad jag ska beskriva ljudet som, som ett svagt tinnitusljud.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.