Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 70-300 APO vs Tamron 55-200

Produkter
(logga in för att koppla)

Oscar.O

Medlem
Hej!

Jag och en vän har nyligen inhandlat varsitt Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG APO Zoom Macro Super från Cyberphoto till våra Nikon D70.

Vännen har sedan tidigare ett Tamron AF 55-200/4-5,6 Di II som även det är inhandlat hos Cyberphoto.

Sigma objektivet är dubbelt så dyrt som Tamron objektivet.

Efter att ha fotat en del med båda objektiven så känns Tamronet helt klart bättre. Det har bättre färger i bilderna och det är lättare att få skarpa bilder.

Nu funderar jag självklart på att skicka tillbaka det - kommer inte hinna testa det ordentligt innnan ångerrätten går ut.

Så min fråga är, är det någon här på forumet som haft dessa båda objektiv och kan berätta lite om de båda, för och nackdelar osv. Att Sigman har 100mm mer zoom är totalt ointressant då Sigman blir ganska oskarp efter 200mm.


Här finns lite testbilder med Tamron 55-200:
http://gellerasenfoto.se/galleri/index.php?list=19&PHPSESSID=ca505c3e3f00707ddb5cd7ff3b9b0d57

Kan Sigman prestera lika fina färger och skärpa tror ni?

Mvh
O / V
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.