Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 70-200HSM, D200 och AF-ON

Produkter
(logga in för att koppla)

tobake

Aktiv medlem
Sigma hade ju vissa buggar i sin objektiv med HSM när dessa skulle användas på Nikon D200 och vid användande av knappen AF-ON(tumfokus).

Är det någon här som vet hur det felet artades. Jag har just börjat köra med tumfokus och af-on-knappen. Men jag märker inga fel. Fokusen aktiveras snällt när jag trycker ner knappen. Som jag hade fattat skulle detta inte alls fungera!!

Jag var tvungen att uppgradera mitt Sigma 150/2.8 Makro när jag köpte min D200.

Felet var att när fokus slog i ändläget låste sig kameran och visade låg batterinivå. Stängde jag av och på kameran, så funkade det igen tills autofokusen slog i något av ändlägena.

Skickade in och fick objektivet uppgraderat utan kostnad av Tura Scandinavia.

//Peter

ok, så till en viss grad funkade af-on? Jag hade fått för mig att den inte alls aktiverade fokuseringen?

Jag har inte själv märkt några problem.. Ska stresa gluggen lite när jag kommer hem för att se om jag kan hitta några fel.

tack för svaret.

Som jag upplevde det, så var det ingen skillnad mellan att använda AF-ON-knappen eller att använda avtryckar-knappen halvt nertryckt för fokusering. Det skapade samma fel.

Jag har även ett Sigma 100-300/4 som jag köpte i höstas, den hade senaste mjukvaran, så den var det inga problem med.

Är ditt objektiv köpt senare än i höstas så bör du inte ha några problem.

ok. köpte det för kanske två år sedan så jag tror inte att det är nyaste firmware i den. Konstigt att jag inte har märkt av felet.

Nja, det var snarare så att D200:an hade en medveten eller omedveten begränsning i den första programvaran som gjorde att AF-On inte fungerade tillsammans med Sigmas objektiv.

Sigma gjorde vad varje ansvarsfullt företag gör för att hålla sina kunder nöjda och skadeslösa och modifierade sina objektiv för att få dem att fungera tillsammans med D200:an fullt ut utan kostnad.

När sedan Ver.2.0 av D200:ans programvara släpptes så fungerade plötsligt allas Sigmas objektiv utan anmärkning utan att behöva uppdateras.
Anledningen kan man ju bara gissa sig till.

Så vilket företag som gjorde mest för sina kunder och vilket som helt plötsligt föll till föga står ju fritt för vem som helst att spekulera i.

Jag kan ju nämna att jag är betydligt mer imponerad av det som jag köpt 8 produkter av än det som jag har 2 av, skillnaden i servicevilja är för att ta till i underkant, astronomisk.

Prova gärna att få fram en beräknad leveranstid på en vara som de ej har i lager från bägge företagen, jag vågar nästan sätta en Stor summa pengar på att du bara får svar av det ena!

Niklas H. skrev:
...När sedan Ver.2.0 av D200:ans programvara släpptes så fungerade plötsligt allas Sigmas objektiv utan anmärkning utan att behöva uppdateras...

Så var inte fallet för mig.
Min D200 har senaste programvara och det krävdes en uppgradering av objektivet för att det skulle fungera korrekt.

//Peter

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar