Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 70-200 f/2.8 testbilder!

Produkter
(logga in för att koppla)

Joel.S

Aktiv medlem
I brist på annat gjorde jag ett litet test hemma i köket med denna glugg (Sigma 70-200 f/2.8). Har testat 70, 135 samt 200mm. Konsterat redan innan jag gjorde det här var att optiken är precis kass på 2.8. och detta bekräftas här.

http://www.stjernerhem-photo.se/sigmatest/

Jag har testat utan och med UV filter men ingen märkbar skillnad i bilderna.
Taget med en Nikon D300.

Jo, det är mycket viktigt att man vet att skärpan hamnar där man tror den ska om man ska testa objektiv. Nedbländat så märks det ju mindre men på ljusstarka objektiv och största öppning så måste man kolla det först.

Sök efter fokusstest på forumet om du är osäker på hur man gör. Glöm inte heller att det inte bör var flera "motiv" med olika avstånd till kameran i närheten den fokuspunkt du valt. Markerad fokuspunkt och verklig fokuspunkt stämmer ibland inte till 100%.

Prövade lite grann och upptäckte att det frontfokuserar grymt fel. Prövade att ställa om i kameran men det räcker inte. Ska söka och se om jag hittar nått nånstans hur man gör annars! tack för tipset!

Jag har ett sånt objektiv och delar verkligen inte din uppfattning om det, mitt är grymt skarpt, även på 2.8 (och nej, det är inte att jag inte har några krav).

/Magnus

Ibanez Magnus skrev:
Jag har ett sånt objektiv och delar verkligen inte din uppfattning om det, mitt är grymt skarpt, även på 2.8 (och nej, det är inte att jag inte har några krav).

/Magnus

Okej bra. Jag ska lämna iväg det så dom får justera fokus kanske blir bättre då förhoppningsvis!

Lämna det till kungsör kameraservice. De är de enda i sverige som fokusjusterar tamornobjektiv, jag skickade in mitt och nu fungerar det utmärkt.

Försökte ringa tura idag men jag hann inte innan dom gick hem.

Har Tura så att man kan åka dit och lämna det och vänta medans dom gör det? Har ca 25mil dit och vill helst inte vara utan gluggen i en vecka eller två om det ska skickas fram och tillbaka!

Joel.S skrev:
Försökte ringa tura idag men jag hann inte innan dom gick hem.

Har Tura så att man kan åka dit och lämna det och vänta medans dom gör det? Har ca 25mil dit och vill helst inte vara utan gluggen i en vecka eller två om det ska skickas fram och tillbaka!

har för mig att jag läst om folk som varit utan objektiv i åtminstone en månad...

Nu har jag också beställt en sån här 70_200 2.8 macro... Får se nu om den har samma problem som du har... hoppas inte..

janne_145 skrev:
Nu har jag också beställt en sån här 70_200 2.8 macro... Får se nu om den har samma problem som du har... hoppas inte..

Jag ska åka ner till Tura scandinavia i Kungsbacka i veckan så dom får justera det. Men det går på garantin om gluggen inte är mer än 1 år så kolla upp det innan den tiden så får du det gratis. annars kostar det 660:- +moms.

Enligt nya konsumentköplagen så kan man åberopa garantireparation 3 år från köpdagen, men bara om man kommer ihåg och göra det samt att det verkligen ÄR ett garantifel/fabriksfel.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar