Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 70-200 f/2.8 eller Canon 70-200 f/4

Produkter
(logga in för att koppla)

Alexander Ovinder

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag har tänkt mig att köpa en telezoom till min Eos 400D och jag skulle vilja ha råd om vilket jag ska köpa. Jag fotograferar väldigt varierande motiv med varierad ljustyrka. Naturbilder och extremsporter för det mesta.
Och jag är fortfarande nybörjare kanske är bra att tilägga.

De två varianter som jag har tittat på är:

Canon 70-200 USM f/4.
Några fördelar enligt mig
+Billigare
+Mindre

Och den andra är

Sigmas Ex 70-200 f/2.8 APO HSM DG Macro
Några fördelar enligt mig.
+Ljusstarkare
+Storleken på filtergängan (har tänkt att köpa vidvnkel med 77 mm filtergänga)
+Macro
+Tyngden

Jag ser gärna att ni motiverar era svar varför jag ska välja det ena eller det andra. och kom gärna med flera positiva saker om objektiven och fyll gärna på med lite negativt så att jag kan ta med det i beräkningarna också

// Tack på förhand.

Alexander Ovinder skrev:
Hej!
Jag har tänkt mig att köpa en telezoom till min Eos 400D och jag skulle vilja ha råd om vilket jag ska köpa. Jag fotograferar väldigt varierande motiv med varierad ljustyrka. Naturbilder och extremsporter för det mesta.
Och jag är fortfarande nybörjare kanske är bra att tilägga.

De två varianter som jag har tittat på är:

Canon 70-200 USM f/4.
Några fördelar enligt mig
+Billigare
+Mindre

Och den andra är

Sigmas Ex 70-200 f/2.8 APO HSM DG Macro
Några fördelar enligt mig.
+Ljusstarkare
+Storleken på filtergängan (har tänkt att köpa vidvnkel med 77 mm filtergänga)
+Macro
+Tyngden

Jag ser gärna att ni motiverar era svar varför jag ska välja det ena eller det andra. och kom gärna med flera positiva saker om objektiven och fyll gärna på med lite negativt så att jag kan ta med det i beräkningarna också

// Tack på förhand.

70-200 f4 L IS är väl typ canons absolut bästa objektiv whatsoever.

Köp det säger jag!

Kan bara tala utifrån mig själv då jag äger just en Canon 70-200/4 L.

Skärpan är fantastiskt fin i detta objektiv och kvaliteten är inget annat än toppklass. Har man inga jättekrav på ett ljuskänsligt objektiv är detta helt klart ett utmärkt val. Bättre andrahandsvärde har det också.

Du anser att tyngden är ett plus på Sigmat. Jag vet inte om jag håller med med tanke på din kamera. Jag har själv en 30D med batterigrepp och får en väldigt balanserad tyngdpunkt som känns bekväm med mitt 70-200. Min tanke är att Canonzoomen ger dig en skönare känsla - ju lättare desto bättre med din 400D. Om Sigmat är avsevärt mycket tyngre (vilket jag inte vet) skulle nog hela paketet kunna kännas en aning framtungt.

Fördelen med Canon är även en mindre filtergänga (67mm) vilket innebär hyfsat billiga filter, men jag är med på din tanke att skaffa samma filtergänga för framtida köp av vidvinkeln du skriver om. Ekonomiskt bra tänkt även där.

Titta på mängder av bilder och läs mängder av recensioner för att skapa dig en tydligare bild av vilket som känns rätt för dig!

Lycka till!

Du anser att tyngden är ett plus på Sigmat. Jag vet inte om jag håller med med tanke på din kamera. Jag har själv en 30D med batterigrepp och får en väldigt balanserad tyngdpunkt som känns bekväm med mitt 70-200. Min tanke är att Canonzoomen ger dig en skönare känsla - ju lättare desto bättre med din 400D. Om Sigmat är avsevärt mycket tyngre (vilket jag inte vet) skulle nog hela paketet kunna kännas en aning framtungt.

Glömde bort att tänka på balanse på det sättet du hade tänkt. Min tanke var mer att det är lättare (enligt mig) att hålle ett lite tyngre föremål still än ett lätt, glömde helt bort balansen tack för den påminnelsen.Men jag har provat canonen ifråga med mitt hus och med det var det inget problem med balansen.
(Och Sigman är rejält tygre.)

Tack för svaret

Absolut och du har ju rätt i det du skriver - ett tyngre objekt är ju enklare att hålla still om det så är en stor sten eller en tung bok.

Jag tänkte somsagt på balansen mellan kamerahus och objektiv...! Försök testa Sigmat också så du vet hur känslan är!

Ett tyngre objektiv är en nackdel jag anser att balansen är likvärdig oavsett vikt på optiken.
Har 70-200 2.8 is samt 70-200 f4 is o köpte den senare just pga att den är lättare.
70-200F4 is är både lättare,bättre motjusegenskaper o så gott som lika skarpt som storebror.
Använder min optik på 5D samt 1ds m2 o det funkar lika bra eller bättre med 70-200 f4 pga vikten.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto