Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 70-200/2,8 kontrastlöst?

Produkter
(logga in för att koppla)

kittykitkat

Aktiv medlem
Har haft ett sigma 70-200 II HSM MACRO på kameran i snart i en vecka nu.
Objektivet är inköpt som nytt , Jag är väldigt kluven och osäker på om mitt objektiv är korrekt,
Har läst spaltmeter om flera som har problem med just detta objektivet..
Men hursomhelst - Jag upplever att jag får kontrastlösa bilder ,lite "mjölkiga" och disiga.

Fokus sitter lite hursom,Men det kan mycket väl vara mitt misstag fotar uteslutande rörliga objekt och ibland är jag på tok för snabb på avtryckaren - Men det märks en stor skillnand på mängden utav foton som är felfokuserade-Jämfört med mitt tidigare objektiv.

Någon som har några tips att ge ?
Kameran som används är en Nikon D90

Har du nåt UV-filter på? Kanske den som är "mjölkig"?
Är det så på alla bländarvärden eller bara F:2.8?

/Stefan

Ja har faktiskt ett uv filter på "DHG-UV" Köpte till det i samband med objektivet .
Borde ju prova utan nu när du säger det...

Tycker nog att bilderna är dassiga även på mindre bländartal ,har testat upp till 4,5 ungefär.

Prova ta ev det och kolla så linsen inte är smutsig.
Har du testat dina andra objektiv?

Stefan

Jag har ett sådant jag med och är ltie sådär nöjd med det. Visst det är skarpt när det sitter rätt men det brukar frontfokusera lite för mig. ( är nog korrigerbart om jag lämnar in det).
Nej brukar jag underexponera den ett halvt steg för att för att bli av med den mjölkiga känslan i bilden.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar