Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 50mm alt 70mm närgräns/1:1???

Produkter
(logga in för att koppla)

mc bruno

Aktiv medlem
Jag vandrar just nu runt i världen med ett stort frågetecken svävande över huvudet.

Jag funderar just nu på att skaffa sigmas 50 mm macro, idag fick jag dock syn på att sigma nyss kommit ut med ett objektiv på 70 mm som även det ska ha bländare 2,8 och macro 1:1. Just skulle ju frågan kunna vara vilket som är bäst men det är den inte.

När jag läser om objektiven så står det en närgräns angiven. Jag testade att med min kamera och mitt zoomobjektiv simulera dessa objektiv genom att ställa in zoomen på objektivet jag ville testas brännvid och fokuera på något på det avståndet som skulle vara närgränsen. Jag kom fram till två mycket förvånande saker. 1. Att mitt objektiv kunde ställa in skärpan utan problem. 2. Att avbildningsskalan absolut inte var 1:1.

Har jag missat något eller gör jag fel. Hmm, mäter man närgränsen från fromtlinsen på kameran eller från filmplanet? Om det är från filmplanet så börjar jag förstå. Annars känns det som att sigma försöker luras.

Närgränsen gäller från filmplanet.

Arbetsavståndet gäller från frontlinsen.

Alla specifikationer som gäller närbildsfotografering med kompaktkameror är rent felaktigt så dra inga paralleller.

/Erik

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar