Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 500 Super som studioblixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag funderar på att köpa en Sigma EF 500 DG Super till min 300d. Dels för jag behöver en blixt, men också för jag hoppas kunna använda den i min studio till mina vanliga blixtar.

Därför undrar jag om ni vet om Sigman har en inbyggd slavsensor?

Jag kan förstå att man får ställa in blixtstyrkan manuellt, men triggar den på ett blixtljus eller måste det vara E-TTL och allt vad det heter?

/ Marcus

Brummelisa skrev:
Hej!

Jag funderar på att köpa en Sigma EF 500 DG Super till min 300d. Dels för jag behöver en blixt, men också för jag hoppas kunna använda den i min studio till mina vanliga blixtar.

Därför undrar jag om ni vet om Sigman har en inbyggd slavsensor?

Jag kan förstå att man får ställa in blixtstyrkan manuellt, men triggar den på ett blixtljus eller måste det vara E-TTL och allt vad det heter?

/ Marcus

I värsta fall har photax en slavblixtsensor för ett par hundralappar som ska fungera.

Den går att trigga som slav med blixtljus. Men förblixten för E-TTL får blixten att lösa ut. Men om man mäter ljuset med FEL så hinner blixten laddas innan du trycker av.

PASTA skrev:
Den går att trigga som slav med blixtljus. Men förblixten för E-TTL får blixten att lösa ut. Men om man mäter ljuset med FEL så hinner blixten laddas innan du trycker av.

Jag har en IR-blixt som jag sätter på kameran som triggar mina vanliga studioblixtar, men som du säger borde det gå då?

/ Marcus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar