Annons

Sigma 50/2,8 EX DG MACRO fokusering

Produkter
(logga in för att koppla)

Fansy

Medlem
Kamrater, jag är förvirrad. Jag har köpt Sigma 50/2,8 EX DG MACRO till min D3100. Det stod att detta objektiv ska ha både autofokus och manuellt fokus, men jag hittar ingen sådan knapp på objektivet varav jag inte fattade hur jag ställer in det. Efter att ha läst lite i produktbeskrivning samt på prisjakt.nu så verkar det som att objektivet endast har AF-stöd om man har AF-stöd i sin kamera (vilket min D3100 inte har). Någon som vet hur det ligger till EGENTLIGEN? Jag är förvirrad, tänkte använda detta objektiv till normalobjektiv också istället för mitt 18-55.

Däremot finns en knapp FULL/LIMIT. Vad betyder den? Jag märker ingen skillnad när jag fotar med de olika alternativen.
 
Det här är är ett problem som Nikons billigare hus har. Nikon har tagit bort motorn i huset. Så det är manuell fokus som gäller tyvärr.
På fråga två så är svaret, det är en fokusbegränsare den gör att objektivet snabbare hittar fokus när den inte behöver jaga över hela fokusområdet.

Micke.
 
Det här är är ett problem som Nikons billigare hus har. Nikon har tagit bort motorn i huset. Så det är manuell fokus som gäller tyvärr.
På fråga två så är svaret, det är en fokusbegränsare den gör att objektivet snabbare hittar fokus när den inte behöver jaga över hela fokusområdet.

Micke.

Då måste jag säga att det är lite otydligt när det står "macroobjektiv med autofokus" under dess beskrivning.

Är det samma sak med Nikons motsvarighet? Nikon AF-S DX 40/2,8 G Micro
 
AF-S betyder på Nikonspråk att det finns motor till autofokusen i objektivet, detta alltså funkar utmärkt till din D3100. Dålig beskrivning på Sigmat... Sen använder sig alla objekttillverkare av olika förkortningar vilket inte gör saken lätt. Sigma använder sig av förkortningen HSM (tror jag) för de objektiv som har inbyggd motor.

På Cyberphotos hemsida går det att klicka i valet "har inbyggd motor", ett tips för att snabbt få en överblick över vilka objektiv som funkar bra till din kamera. Sen går det ju alltid att fokusera manuellt men det kan bli lite krångligt...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.