Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 50-150 2.8 ii hsm

Produkter
(logga in för att koppla)

fikkser

Aktiv medlem
Hej,
har just köpt ett sigma 50-150 II till min k-7a.

Det är dock två saker jag oroar mig lite över. Det första är att objektivet vill bakfokusera i 50mm, men inte vid längre brännvidder. Har upplevt att andra objektiv bakfokuserat med kameran, men varför märks det vid 50mm? Och det beror lite på vilket avstånd det är. Vid 3-4 meter syns bakfokuset tydligt, runt 6 meter fokuserar den bra och längre avstånd blir sämre, har inte testat nog mycket för att kunna avgöra om det är konsekvent, dock bakfokuserar den nästan alltid vid 50mm. Funderar på att skicka in kameran på garantijustering eftersom den bakfokuserar med fler objektiv. Men varför just runt 50mm?

Det andra är att bländarbladen inte sitter symmetriskt när man kollar in i objektivet, inte heller när jag öppnar bländaren med fingret. Ena bladet tar upp mycket mer plats än de andra. Är det normalt? I andra objektiv jag har är det ett nästan perfekt mönster.

Bakfokus.
Du ska definitivt få objektivet justerat på garanti.
Det är säljaren som ska ombesörja detta. Antingen lämnar du in objektivet till dem eller så får de skicka hem en fraktsedel till dig så att du kan skicka objektivet till Tura Scandinavia.
Förmodligen vill Tura ha in kamerahuset samtidigt, skulle jag tro. Då kan du få vara utan grejorna nån vecka.

Bländaren. Jag fattar inte riktigt vad du menar, eller vad du gör med fingret.
Men ändå, det viktiga är att bländaröppningen är symmetrisk och någorlunda rund.
Men den frågan löser sig när du skickar in objektivet för justering.

Lycka till J O

Båda sakerna betyder något som jag hade sett som anledning att lämna tillbaka objektivet. Det är för övrigt ett mycket trevligt objektiv, som egentligen bara har en svaghet - skärpa och fokusering när man kommer in mot MFD (det närmsta du kan fokusera på).

Från 3m och utåt är det ett mycket bra objektiv, jag har haft (och provat) flera varianter i olika fattningar. Version 2 är klart bättre än version 1 på näravstånd, men fortfarande inte jättebra.

Jag läser nu att kameran bakfokuserar med flera objektiv.
I så fall ska du definitivt få kameran garantijusterad mot dina originalobjektiv.
Därefter justera Sigmazoomen alternativt lämna tillbaka den på reklamation (eller öppet köp vilket som nu gäller i detta fall)

Jag har haft första versionen av zoomen till Canon.
Efter garantijustering tillsammans med huset fungerade den bra.

Tack för svaren. Ska kontakta säljaren och Tura imorgon och se om jag kan få någon klarhet i detta.

De konstiga är att jag bara upplever bakfokus vid 50mm och nära det. Ska kolla mer noga, men är rätt säker på det. Men andra objektiv bakfokuserar också på kameran. Kan man säkert säga att objektivet felfokuserar eftersom det bara verkar vara på en brännvidd?

Googlade lite på ojämn bländare. Verkar inte vara livsfarligt. Kan ge lite annorlunda oskärpa. Som tur är bländaren ganska jämn när den är större. Verkar inte synas alls vidöppen som jag förstår är viktigt.

Tar riktigt bra och skarpa bilder när den inte bakfokuserar åtminstone.

Senast ändrad:
Tog kontakt med säljaren, SRS microsystems och Tura i Sverige. SRS är som jag uppfattar det ett företag som omtalas med kvalité liknande cyberphotos, dock svarade de bara med något som såg ut som ett standardsvar de kör med. Lite otrevligt. Bra är att de är villiga att ta tillbaka objektivet om jag vill det.

Jag hade dock tänkt skicka det till Tura. Är det jag som får stå för frakten då? Jag vet att svenska butiker skickar ut fraktsedlar. Fanns ingen inne på Tura idag så får vänta tills på måndag för fler svar från dem.

Någon som har erfarenhet av hur länge Tura tar på sig med reparationer?

Telefonkontakt med Tura innan du skickar in är bara bra. Då får du veta hur lång tid det kan ta.

Som du säger så brukar svenska säljare ordna med fraktsedel.
Har du lusläst SRS's garantivillkor?

Om du tycker att kamerahuset bakfokuserar med dina andra objektiv så tycker jag att du bör returnera Sigmazoomen. Alternativt åtgärda kamerahuset först och därefter zoomen.
Hör med Tura vad dom säger om att huset bakfokuserar innan du agerar över huvud taget.
Om du får tillbaks zoomen fint justerad och kamerahuset också justerat så har du en mycket fin kombination. Så det är väl lockande att behålla den. Sigmazoomen är en mycket kompakt och skarp reportagezoom.

(Så gott som alla zoomar är kompromisser. Man kan inte jämföra dem med objektiv med fast brännvidd. Fasta gluggar ska nita skärpan över hela avståndsskalan och inte tappa kvalitet på närgränsen. Vidvinkelzoomar och standardszoomar har nog större fokusfel än telezoomar och vilka toleranser mot fokusfel som egentligen gäller vete gudarna.)

MVH J O

Senast ändrad:
Mailade cyberphoto. Tänker skicka in kameran först.

Testade samtliga af-objektiv jag har. På korta avstånd i köket, vid typ 1,5 meter bakfokuserar sigmat ca 5cm i 50mm, men redan i 70mm är skärpan mkt bättre. Mina mer vidvinkliga zoomar missade i hela omfånget (bakfokus). 50-200 wr bakfokuserade mellan ungefär 50-135mm vid ungefär 1,5 meters avstånd.

Det är inte logiskt för mig, men varför verkar längre brännvidder stämma bättre?

Jag har inga bra svar.
Ofta är det så att zoomar presterar bäst bildkvalitet i mellanregistret av zoomomfånget.

Innan jag justerade mitt 50-150mm så tog det ett tag innan jag "diagnosisterade" felfokusen.
Det var helt enkelt så att bilderna tagna på långt håll var oskarpa och först trodde jag att det berodde på den gamla vanliga orsaken - handhavandet.

Sen började jag mäta upp och göra fokustester med hjälp av karta. Man skriver ut en karta här: http://focustestchart.com/chart.html
Först då insåg jag att objektivet bakfokuserade kraftigt på långt håll, OK på medeldistans (där jag oftast plåtar) och något framfokuserade på nära håll (ett mindre problem)

Tura fixade detta snabbt och smidigt när jag skickade in hus och zoom tillsammans.

MVH J O

.../snip/...
Det är inte logiskt för mig, men varför verkar längre brännvidder stämma bättre?

Objektiven innehåller en liten minnesbank, en matris som inehåller fokusavstånd i en ledd och zoomlägen i den andra ledden. För varje punkt i rutnätet detta bildar finns en liten justeringssiffra lagrad, denna läggs på ovanpå det kamerahuset mäter som "korrekt".

Detta sitter som sagt i objektivet, så man kan justera både objektiv och kamerahus för att korrigera ett visst fel. Men själva huset MÅSTE vara rätt om man någonsin vill kunna byta objektiv, det är liksom grunden som allt står på.

Har skickat in huset till kameraservice. Han jag pratade med tyckte det var värt att justera så bra det gick, men han nämnde att kameror har sämre AF-pålitlighet i vidare brännvidder. Tycker dock inte 50mm är så vidvinkligt.

Har undersökt mer, och mot plana ytor verkar kameran fokusera bra, men när det är djup i bilden med närliggande objekt bakom det jag siktar på blir det problem. Allt för ofta brukar det bakomliggande hamna i fokus istället.
Fotar jag t.ex. snett mot en betongvägg sätter den skärpan bakom. Även när objektet jag fotat täckt upp större delen av eller hela cirkeln där mittfokuspunkten sitter hamnar skärpan ofta på något bakom (oftast något typ 5-8cm bakom). Tycker inte det låter rimligt att kameran ska missa på en så stor grej, eller är det?

Pentax AF kanske inte är så exakt? När jag fotar manuellt brukar den indikera fokus när det inte alls är okej skärpa.

Han på kameraservice påstod att Pentax AF inte är undermålig andra tillverkares. En billig Nikon D5000 jag jämförde mot satte skärpan bättre med kitobjektiv än min K-7 gjorde med något objektiv jag har. Hoppas det är något galet. Får nog snart svar, men det är frustrerande när det inte fungerar som man förväntar sig av något så pass dyrt.

Har hört av en kompis att kameran snarare bör prioritera objekt i förgrunden än bakgrunden.

Verkar vara fokuspunkterna som inte stämmer med indikeringen,
alltså en förskjutning.
Kameran prioriterar inget vid manuellt vald fokuspunkt,
men vid automatisk fokus väljer kameran fokuspunkt.

K-7 har ju liveview.
Använd denna och testa på en tidningsida (med fin text) uppnålad på väggen hemma.
Ställ kameran absolut vinkelrät mot tidningen (stativ). Använd kamerans självutlösare. Exponera på f: 2,8.
Använd bra och jämn belysning.

Jämför bilder på "vanlig" AF, MF, liveview osv.
Jag vet inte om K-7 kan fokusera i AF direkt på sensorn så som EOS 50D kan, men i så fall blir det alla gånger skarpt.

Prova även på lite olika avstånd och brännvidder.

Räkna med att man måste ha en viss tolerans för front- och bakfokus med AF.

MVH J O

K-7 har ju liveview.
Använd denna och testa på en tidningsida (med fin text) uppnålad på väggen hemma.
Ställ kameran absolut vinkelrät mot tidningen (stativ). Använd kamerans självutlösare. Exponera på f: 2,8.
Använd bra och jämn belysning.

Jämför bilder på "vanlig" AF, MF, liveview osv.
Jag vet inte om K-7 kan fokusera i AF direkt på sensorn så som EOS 50D kan, men i så fall blir det alla gånger skarpt.

Prova även på lite olika avstånd och brännvidder.

Räkna med att man måste ha en viss tolerans för front- och bakfokus med AF.

MVH J O

Fått huset justerat nu. Kommentaren jag fick från kameraservice var "åtgärdad bakfokus" eller liknande. Testade lite igår och upplever att fler bilder blir skarpa nu. Ska testa zoomen vid olika brännvidder så som du sa och se om det skiljer över omfånget, i så fall ska den också in. Tack för svaren

AF punkterna är omkring tre gånger större än vad som visas i sökaren. Om någon del av AF punkten möter ett objekt, så sätts fokus där - även om detta skulle vara längst ut i kanten av AF punkten. När du fokuserar manuellt ska du lita till dina ögon (efter att ha justerat dioptrin för sökaren) därför att AF:en i huset mycket väl kan sätta fokus på ett annat objekt än det du vill fokusera på, det händer om objekten är nära varandra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar