Sigma 400/5.6
Hej,
Jag her ett sådant objektiv och är mycket nöjd, för den lilla peng det kostar. Det finns flera modeller av denna glugg och det är gluggen med beteckningen Sigma 400/5.6 macro som man skall köpa föregångaren utan makro skall vara sämre.
AF-en är inte jättesnabb men igengäld är den relativt stabil. Vad jag menar är att när den hitta t fokus har den relativt lätt att följa ett motiv.
Manuell AF är helt ok med denna glugg.
Nackdelen med gluggen är att 5.6 inte ger den härligt mjuka oksärpa som ett 2.8 glugg ger.
En stor fördel med sigmat är att det har relativt få linselement vilket gör att den har mycket bra motljus egenskaper. Polaren har ett Sigma 100-300/4.0 zoom när vi var i tysslingen och stod en meter ifrån varandra kunde jag glatt fota på mens hans bilder bara blev smet på grund av motljuset.
En bra grej med sigmat är att det väger relativt lite vilket gör att det är ok att bära omkring på.
Har funnit denna glugg som en ok kompromiss i teledjungeln efter att ha provat en massa olika. Vet att jag skrivit ett långt inlägg om alla mina provade tele och telezoomar du kan nog söka fram det här på fotosidan.
Gillar man att fota insekter och framförallt fjärilar så är den underbar när man på ~1.5 meter kan fota i skala 1:3.
Om du skulle bestämma dig för denna glugg kan jag varmt rekommendera dig att kolla på
www.keh.com som säljer beggade gluggar till ok priser och stort utbud.
mvh
Martin
Mvh
Martin