Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 400mm 5,6

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobfag

Aktiv medlem
Hej

Undrar om det är någon som har erfarenhet av ett äldre objektiv till Nikon.
Sigma 400mm 5,6

Är det något som någon kan rek ???

Ska ha det till djurfoto i samband med jakt och då ffa rådjur och fågel, men förhoppningsvis även älg.

Ska jag ha ett fast 400mm eller ska man satsa på zoom?

/Tobias

Sigma 400/5.6

Hej,

Jag her ett sådant objektiv och är mycket nöjd, för den lilla peng det kostar. Det finns flera modeller av denna glugg och det är gluggen med beteckningen Sigma 400/5.6 macro som man skall köpa föregångaren utan makro skall vara sämre.

AF-en är inte jättesnabb men igengäld är den relativt stabil. Vad jag menar är att när den hitta t fokus har den relativt lätt att följa ett motiv.

Manuell AF är helt ok med denna glugg.

Nackdelen med gluggen är att 5.6 inte ger den härligt mjuka oksärpa som ett 2.8 glugg ger.

En stor fördel med sigmat är att det har relativt få linselement vilket gör att den har mycket bra motljus egenskaper. Polaren har ett Sigma 100-300/4.0 zoom när vi var i tysslingen och stod en meter ifrån varandra kunde jag glatt fota på mens hans bilder bara blev smet på grund av motljuset.

En bra grej med sigmat är att det väger relativt lite vilket gör att det är ok att bära omkring på.

Har funnit denna glugg som en ok kompromiss i teledjungeln efter att ha provat en massa olika. Vet att jag skrivit ett långt inlägg om alla mina provade tele och telezoomar du kan nog söka fram det här på fotosidan.

Gillar man att fota insekter och framförallt fjärilar så är den underbar när man på ~1.5 meter kan fota i skala 1:3.

Om du skulle bestämma dig för denna glugg kan jag varmt rekommendera dig att kolla på www.keh.com som säljer beggade gluggar till ok priser och stort utbud.

mvh

Martin

Mvh

Martin

Re: Re: Sigma 400/5.6

PMD skrev:
Vilken tur! :)

Ja visst är det *skratt*

Menade nog att det är relativt lätt att fokusera manuellt med denna glugg. Vissa gluggar med autofokus är helt hopplösa att fokusera manuellt med ingen känsla alls.

Mvh

Martin

Re: Sigma 400/5.6

Norfen skrev:

Det finns flera modeller av denna glugg och det är gluggen med beteckningen Sigma 400/5.6 macro som man skall köpa föregångaren utan makro skall vara sämre

Ok, den som jag fått nys på är utan macro beteckningen. Han vill ha 1500, är det ett ok pris för den utan Macro?

Tack!

Det får betraktas som normalt. Jag betalade förvisso 1500 för den senaste versionen, men prisspannet för den brukar sträcka sig mellan 1500 och 2500 kr.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar