Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 400/5,6 APO VS Sigma 400/5,6 APO Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

Lawson

Aktiv medlem
Hej!
Letar med ljus och lyckta efter ett vettigt tele till min Pentax.
Har sett testerna på Photozone när det gäller Sigma 400/5,6 APO Macro och det verkar vara det som ligger närmast mina krav.
Men hittar inget till salu.
Däremot har jag hittat den tidigare modellen Sigma 400/5,6 APO.
Är det någon där ute som har sett någon jämförelse mellan de två modellerna eller av egen erfarenhet kan säga om den äldre håller samma optiska nivå.

Micke.

Sök i forumet efter inlägg om objektiven skrivna av "objernulf", jag är rätt säker på att han lämnat ett kvalificerat utlåtande om skillnaden mellan dem vid något tillfälle.

Jag har också för mig att han tyckte att det nyaste var klart bättre, men där är jag inte alls lika säker på mitt minne.

jag har oxå för mig att det är den med 'apo macro'-märkningen man ska köpa. kommer inte ihåg hur stora skillnader folk sagt att det är, men har för mig att det var någorlunda stora.

har kollat upp gluggen lite snabbt på dpreview.com å photo.net's forum nån gång när jag sett objektivet till salu innan, men inte lagt på minnet allt som sades :p

Old Photodo är en bra informationskälla när det gäller äldre gluggar.

Den senare "APO Macro"-versionen verkar mycket riktigt klart bättre även om den tidigare inte ska dömas ut helt för den sakens skull.

Jag har också kollat lite efter dessa objektiv. Är det någon som vet i vilka prisklasser det handlar om som beg. Har sett ett 400/5,6 APO för 4450kr, vilket jag tycker låter i det mesta laget.

Det tycker jag är för dyrt.

Jag har ett av senaste version som jag betalade 1500 kr för. Efter köpet har jag sett ett antal till salu mellan 1500 och 2500 kr.

Kanske att man kan vara beredd att betala en liten premie om man har en ovanligare bajonett, men 4500 låter lite väl.

Jag tänkte väl det var mycket. Det är L-foto i Vansbro som vill ha 4450:- för Minolta/Sony-fattning. Har fått en bild på optiken och det ser bra ut men som sagt mycket pengar.

Ja det var lite mysko prissättning.
Han har ett likadant till Pentax (som enligt klassningen skall vara i bättre skick) för 2700kr.
Det tyckte jag var dyrt för den äldre modellen.

Det verkar inte finnas många många 400mm i omlopp.
Är det en udda brännvidd idag?
När jag började fotografera var väl närmast 400mm "normalen" för naturfotografen.
Men med högre användbart ISO och allt bättre antiskak kanske man använder längre brännvidder.

Micke.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar