ANNONS
Annons

Sigma 30mm F/1.4

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
jo, jag vet att jag på högst offentligt plats svurit att "ligga lågt" med objektivinköpen det närmaste tiden. Jag har till och med haft diverse hat-attacker mot Sigma i tid och otid.
Och använt fina ord (taffliga lögner) som:
"jag ska börja ta bilder,
i stället för att köpa objektiv".

Men...
Det går inte lära gamla gluggnördar att blunda för annonser på internet. Vi, hopplösa gluggmissbrukare, sitter fast i träsket.
Och jag är sugen på en Sigma 30mm F/1.4, känns som ett trevligt objektiv till vår- och sommarkvällarna.
Dock, det som gör mig tveksam är att detta objektiv hyllas i recensionerna på dyxum, medan användarna här på Fotosidan är mer tveksamma.
Någon Minolta/Sony-ägare som har erfarenheter av objektivet?

(priset för det objektiv jag hittat är 3200 kr, inkl. frakt från Tyskland. Det är helt nytt och med garanti)

Är det inte så att alla som har ett som fokuserar som det ska älskar det och andra hatar det. Antar att du är bäst att köpa det i butik där du kan prova att det sköter sig och sen lär du bli riktigt nöjd? =)

jo, så är det ju, oskar,
fast säg att man köper ett med garanti från England eller Tyskland - måste man skicka tillbaka det till
det land man köpte det ifrån, utifall man ska ha något fixat på garantin? Eller går det att åtgärda i sverige?

Oskar har helt rätt ! Jag har ett Sigma 30/1.4 (visserligen till canon, men i alla fall) som jag är otroligt nöjd med. Använder det säkert till 70% av alla bilder jag tar. Köp det i sverige så är det lättare att returnera. Ett bra exemplar är värt pengarna.

/ Erik

har beställt nu!
från england, går ju inte att hitta i sverige, "leveranstid okänd" står det överallt, precis som vanligt när det gäller nya objektiv till Minolta/Sony med andra ord.

OM objektivet är som det ska (är helt nytt, med garanti, 3250 kr - inkl frakt från England) så tror jag nog att jag blir nöjd.
Fotograferar till 90 procent med brännvidder från 10mm till 50mm, sällan över detta, bortsett då macrofoto, 105mm.

hör av mig när jag väl fått objektivet och testat det.
Det är för övrigt det första helt nya objektiv jag köper.
(det näst nyaste var ett halvårsgammalt sigma 10-20, som jag varmt rekommenderar)

Vore kul med en recension och lite bilder/jämförelser.. Har själv varit lite suget på ett då Sony's 35/1.4 inte riktigt känns som ett (ekonomiskt försvarbart) alternativ.

fick det i dag, snabba bud,
stod en man med en kartong och knackade på dörren kvart över ett, tur jag var ledig från jobbet just i dag!
har bara testat det inomhus ännu, men det fokuserar som det ska (i dagsljus i alla fall).
verkar vara en väldigt ny modell, stod till och med SONY på kartongen. Eller ny modell...nej, men ny kartong i alla fall.

Tror lens_masters (brittisk pålitlig säljare) har ett eller två ex kvar för Minolta/Sony. Tycker priset, 3250 kr inkl. frakt var bra, även om det "bara" kostar runt 3800 kr här. Verkar dock vara mycket svårare att få tag på hos Cyberphoto och så vidare.

Just nu verkar dock inte lens_masters ha några auktioner på ebay.co.uk
men om någon vill mejla så:
[email protected]

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar