Annons

Sigma 30/2,8 EX DN (irriterande ljud)

Produkter
(logga in för att koppla)

landen

Aktiv medlem
Köpte igår detta objektivet då jag ville ha en skarp normal med bättre ljusstyrka till min NEX6.
Det första intrycket är att någon är trasigt, något inuti objektivet är löst och klonkar när man vrider på det. Efter ett par minuter på google så visar det sig att detta tydligen är helt normalt. När objektivet ansluts till kameran och slås på, då låter det som att det som tidigare var löst via någon sorts mekanik låser fast och ljudet försvinner.

Problemet som jag har är att det fortfarande låter, ett svagt surrande, ganska likt autofokusmotorn fast mycket lägre, som att något hela tid håller på och justeras. Ett mycket lågt ljud som ökar i intensitet och intervall när man vrider och vänder på kameran.

Detta ljud kvarstår oberoende vilket läge kameran är i, även i "play" läget när jag tittar på bilder så hör man detta ljud. Är det något fel på mitt objektiv eller gäller detta alla? Jag ser det som ett problem om man ska filma i tysta miljöer. Någon som har upplevt samma sak?
 
Ringde butiken som testade samma objektiv på en NEX6 och samma ljud uppstod, alltså även när man inte är i fotoläget. Kan ju vara bra att veta, det är inte högt men klart hörbart skrapande ljud.
 
Det ska vara så

Ljuden har med autofokusmotorns funktion har jag läst i det infoblad som medföljde objektivet och som finns beskrivet på allehanda fotosidor. Många användare är mycket nöjda med objektivet, särskilt skärpan och det kostar ju under 1400 kr idag.
 
Jag läste detta med, men när kameran är i play-läget eller i manuell fokus kan man ju tycka att det borde upphöra.

Jag tror snarare att det har med upphängningen av det som uppenbart är löst i objektivet när man har kameran avslagen att göra. För er som inte vet vad det gäller så är första känslan när man håller i detta objektiv att något har gått sönder, men som sedan stabiliseras så fort det är aktivt på en kamera.

Jag är toknöjd med skärpa och dess egenskaper i övrigt. Nackdelen är att det inte går att filma med då ljudet från detta eviga kalibrerande kommer med i ljudet så fort man befinner sig i tysta miljöer. Annars ett fynd för det priset!
 
Objektivet har floating lens element. Alltså löst glas där inne, därför låter det.

I Sigmafallet är begreppet "floating lens element" synnerligen välpassande, eftersom linsgruppen faktiskt ligger och skramlar omkring i objektivet. Traditionellt har jag för mig att det begrepped betyder att linsgrupperna flyttas sinsemellan när man fokuserar dock (för att korrigera diverse optiska fenomen och få snabbare fokusering).

Det känns inte så högkvalitativt när man går omkring med kameran på magen och hör objektivet skramla för varje steg, men de funkar rackarns bra de där billiga sigmorna. Man kan möjligen undra hur det påverkar objektivets livslängd ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.