Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 2X converter

Produkter
(logga in för att koppla)

Nebrer

Aktiv medlem
Hej. Jag har en D300 med ett AF-S NIKKOR 55-300 1:4,5-5,6 G. Jag har kommit över en Sigma 2X Converter till Nikon, Funkar dessa tillsammans?

Jag vet att jag inte har någon automatik alls.

Bild här

Vad är det för någon spak vid pilen?

Ursäkta nybörjarfråga, men behöver hjälp.
Sökt på nätet men inte hittat något vettigt.

Rickard

Har du alltihop är det väl bara att testa?

Tyvärr kommer kvalitén att bli medioker, så någon större mening med det finns dock inte.

Har du alltihop är det väl bara att testa?

Tyvärr kommer kvalitén att bli medioker, så någon större mening med det finns dock inte.

Hyfsat kompakt mörker kommer också att råda hos sensorn och i sökaren... En spontan gissning är att beskärning ger minst lika bra kvalitet om man inte fotograferar en svetslåga. ;)

Nej, det är inget att ha i den kombinationen.

Nikons 55-200 och 55-300 tillhör inte deras skarpaste och att sedan förstora felen x2 med en TC gör det bara ännu suddigare - förmodligen tjänar man ingenting utöver att beskära med denna 2x TC - om man ens kan fokusera med en väldigt mörk sökare manuellt. Lägg därtill att Sigmas TC inte har uppdaterats på länge. Jag är också osäker på om Sigmas äldre TC ens har kontakter för AF-S om det ens skulle ha blivit f/5,6 totalt.

Jag tror att spaken är till för att manuellt blända ner för att kolla skärpedjupet (DOF preview) men kan ha fel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar