Annons

Sigma 28mm F/1.8 EX DG Aspherical MACRO

Produkter
(logga in för att koppla)

jimslim84

Aktiv medlem
Hallå vänner. Nu kommer en fråga från mig till alla som har detta objektiv här på fotosidan, hur är detta objektiv? Vad är dåligt med det? osv

Finns bara en rescension, men 5 st ägare. Säg något vettigt jag är lite i köpartagen. Jag ska ha det på en nikon d70.

Tack på förhand.
 
Tjenis!

Jag vågar påstå att den hade fungerat ypperligt för mig själv.

Då betyder inte det att "om det fungerar för mig så duger den åt alla" utan att jag helt enkelt har rättså höga (men normala krav) helt enkelt.

Jag hade nog ändå inte köpt den till en EOS1DsII.. men till en småsensorkamera eller en 1D som jag har så lär den duga långt och länge.

Sigmas fasta vidvinklar har en mycket bra närgräns vilket jag tycker kan vara mycket användbart. Distorsionen är väl sisådär på dessa objektiv generellt, vinjetteringen likaså.. För normala motiv så lär den duga ypperligt för många.

Den som fotar arkitektur och interiör bör väl vara extra kinkiga med distorsionen..

Lycka till i ditt val Jimmy!


Mvh Niclas,


Ps, jag kommer nog mot övik om inte så länge, över en helg eller så...
 
Åh tack för alla svar! Verkligen, blir nog till o köpa. Jag har väl inga skyhöga förväntningar heller bara att det inte blir irriterande dåligt för den billiga pengen.

Tack, tack. Ska läsa länken Felix!
 
Står själv lite och väljer mellan den och Canons 28/2.8. Fördelen med Sigman är ju ljusstyrkan, men Canonobjektivet är lite billigare. Dessutom har jag pol- och uv-filter på 52mm. Vilket ska jag välja?
 
Jag var ägare av ett Sigma 28/1,8 en kort tid
och har gett en recension om det äventyret.
(frontfokus på två 350D-hus både före & efter justering)
Bytte till ett Canon 24/2,8 för en hundring mer
(begagnat) och är mycket nöjd med det bytet.

Jag kommer bara att låta Sigma vara ett
alternativ om jag kan kolla kvalitén mycket noga på
det aktuella exemplaret före köp. Sigmas (obefintliga?)
kvalitetskontroll gör det till ett dyrt lotteri.
Kanske funktionen på Nikon är bättre vad avser
kompatibiliteten. Vissa handlare delar öppet åsikten om
bristande/ojämn kvalitet så kolla noga och var
beredda på lååånga väntetider vid service om ni väljer
att vara med i Sigmalotteriet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.