Annons

Sigma 28-300 mm 3.5-6.3

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan_Hackman

Aktiv medlem
Jag undrar om någon känner till detta objektiv:Sigma 28-300 mm 3.5-6.3. Det verkar ju som det skulle täcka in bägge mina objektiv i fråga om brännvid. Dessutom är det väldigt kompakt. Jag undrar om det finns några nackdelar med detta objektiv.

Mitt telezoom, ett Sigma 70-300 4.0-5.6 gick sönder igår. Autofokusmotorn i min Dynax 7D bara står och tuggar om jag försöker sätta på det. Är det någon som har en sådan erfarenhet?

Johan Hackman

http://www.sigma-photo.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3271&navigator=2

När min 75-300 gick sönder så lagades den av en kille som bedriver Foto & Fiske butik i trollbäcken (Tyresö) för en billig penning. Jag skulle gå dit innan du lägger pengarna på ett nytt objektiv i samma prisklass.

Vad var det för fel på ditt objektiv och vad kostade det?

Jag hörde med FAPO på Rosenlundsgatan och de trodde det skulle bli dyrare att reparera än att köpa nytt.

Johan

I mitt fall var den det yttre röret (den om front linsen sitter i) som tjärvade. Tydligen byttes någon slitagedel. Kostnad ca 350kr för snart 10år sedan.

Men det är nog som du säger, inte värt att reparear en så pass billig glug idag. Har du ingen garanti kvar?

Men är verkligen Sigma 28-300/3,5-6,3 ett objektiv som är värdigt en D7D, då kommer lida av att den är så ljussvag vid 300mm läget.

Vad har du nu och vad tycker du att du behöver i objektiv väg?

Jag har ett Sigma 24-70 3.5-5.6 och det nu trasiga 70-300 4.0-5.6. Om jag ska köpa ett nytt objektiv vill jag ha kvar möjligheten att zooma till 300 mm, samtidigt som jag är villig att lägga en extra slant för ett ljusstarkare objektiv. Å andra sidan verkar det som de flesta objektiv har dessa bländarprestanda oavsett om det är billigt eller väldigt dyrt.

Det verkar som om ett 28-300 skulle vara lika bra och lika ljusstarkt som ett 70-300 och då skulle man ju slippa byta objektiv, t.ex. vid viss porträttfotografering där 70 mm precis ligger på gränsen mellan de två objektiv jag har idag.

Kort sagt vill jag ha ett telezoom som är värdigt min Dynax 7D.

Johan

Jag skulle nog titta på ett 70-200/2.8 istället. Om du verkligen vill komma till 300 så köp en 1.4x telekonverter. Då får du både Brännvidd, skärpa och ljusstyrka. Priset blir dock runt 10'. vilket kanske är mer än du tänkt dig, Å andra sidan kommer du aldrig behöva köpa något bättre objektiv med liknade brännvid i igen. Ett 70-200/2.8 räcker livet ut.

Faktum är att ditt sista förslag är något jag faktiskt börjat överväga, trots att det rör sig om mycket pengar. Tack för tipset!

Dessutom har jag nu förstått att det finns en avdelning med rescensioner på Fotosidan, som verkar vara en mycket bra källa för kunskap. Jag ska rota omkring där lite innan jag bestämmer mig.

Johan

Ta dig en riktig funderare, det finns många trådar här angånde 70-200 objektiv, sök. Minltas egna är kanske lite väl dyrt, Sigmas EX är nog populärt med tankt på priset.

Jag har också blivit rekommenderat ett Tokina 80-400. Jag skulle få mer brännvid för hälften så mycket pengar. Sämre ljusstyrka förstås, men det verkar som objektivet fått bra kritik i tester. Och det vore kul med 400 mm om jag skulle fotografera fåglar. Men ljusstyrka är ju fint också.

Hmm...

Johan

Nu har jag fått mitt Sigma 70-200/2.8, efter din rekommendation, Per. Det är tungt och gediget och verkar ta skarpa bilder, och det var dyrt! Men man lever bara en gång, så vad fasen! Jag har inte hunnit ta så mycket bilder ännu, utan jag är spänd av förväntan på resultatet när jag väl får tid.

Tack för hjälpen,

Johan

Är det någon som har erfarenhet av Tokinaobjektivet? Jag funderar på ett sådant som fotbollsobjektiv. Jag kör nu med Sigma 70-200, men skulle behöva något längre brännvidd och Tokinaobjektivet verkar ju vara ett alternativ vid bra-väders-fotografering (ett annat alternativ är ju att köpa en extender, men jag har hört att autofokuset blir långsamt)

Hur som helst så behåller jag Sigmaobjektivet. 2.8 är ovärderligt emellanåt.

--jalle

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar