Annons

Sigma 28-200mm +vinter

Produkter
(logga in för att koppla)

paintner

Aktiv medlem
hejsan alla.

sprillans ny medlem som har en liten fråga.

i vintras så gick jag en runda på stan här i linköping där jag bor. de hade något som kallades för 'novemberljus' vilket innebar att de med olikafärgade ljus och liknande lyste upp oliak delar av stan på ett eller annat vis. riktat ljus mot träd eller under vatten osv. etc.

jag tror jag tyvärr råkade välja årets kallaste dag men nåväl.

efter ett tag började mitt objektiv (Sigma 28-200mm) lite lite kärvt och jag förstog att det berodde på kylan. så jag fick snällt gå in.

har fotat på vintern förr utan att tråka ut för detta. jag har för mig om att det var runt -15 grader ute just denna kväll. men runt vilka temperaturer kan man förvänta sig att ett objektiv börjar 'kärva'.

kan tänka mig att de riktigt dyra och lyxiga borde klara de flesta temperaturen men, för ett vanligt amatör-dito?

och vad har ni för tips på att motverka detta? förutom att ev. då hålla den innanför jackan eller ha den i fotoväskan med ngt varm (risk för imma när den tas fram) mellan tagningarna.

kameran i övrigt är en Canon 350D som jag fick av far min i julklapp (tack pappa) och objektivet hade jag sedan tidigare från en vanlig Canon EOS 300 systemkamera som jag fick 2003.

så objektivet är ju relativt gammalt, men tror inte det kan påverka det hela allt för mkt?

tackar på förhand för tips o svar

/ paintner
 
vet inte om det finns nån speciell nedre gräns för hur kallt det får vara alla kamera tillverkare säger ju typ från 0-50 grader funkar deras produkter för att slippa problem, men jag har fotat i -20 grader med både ett nikkor 18-105vr och sigma apo 70-300 inga som helst problem.
fingrarna höll på att trilla av när jag tog i mitt stativ men annars funkade allt fotar med nikon.
 
vet inte om det finns nån speciell nedre gräns för hur kallt det får vara alla kamera tillverkare säger ju typ från 0-50 grader funkar deras produkter för att slippa problem, men jag har fotat i -20 grader med både ett nikkor 18-105vr och sigma apo 70-300 inga som helst problem.
fingrarna höll på att trilla av när jag tog i mitt stativ men annars funkade allt fotar med nikon.

tror att det var -15 eller liknande den här kvällen, kan till och med ha varit -20. vad som blev segt var AF funktionen dock, glömde nog skriva det. manuellt fungerad det ju klockrent fortfarande.
 
ja jag kör mest auto fokus jag med. även i kylan. det enda som jag kan tänka mig är att smörjmedlet (det borde ju vara smörjmedel i objektikerna) blir kallt och mer trögflytande?
 
ja jag kör mest auto fokus jag med. även i kylan. det enda som jag kan tänka mig är att smörjmedlet (det borde ju vara smörjmedel i objektikerna) blir kallt och mer trögflytande?

Funderade på detta också. Men jag vet inte om det går att 'återsmörja' eller byta ut ev. sådant. borde ju kräva att man måste plocka isär hela objektivet. Med risk för att det går sönder eller att linserna blir kladdiga osv.

Får undvika kyla helt enkelt =S
 
jag tror inte du behöver undvika kyla jag tänker då inte göra det, smörjan runt kuggar och drev blir ju varm igen =). du kanske få se till att använda manuell fokus när det blir för kallt så du inte förstör fokus motorn om den går för tungt!..

fota på i ur och skur !
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.