Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 28-105mm F3.8-5.6 UC III Asph. IF

Produkter
(logga in för att koppla)

Christoffer Glans

Aktiv medlem
Ok, jag köpte en Canon 20D med ett canon 18-55mm objektiv. Detta objektiv är superduper dåligt när det gäller skärpan.

Innan hade jag en Minolta Dynax 4 med ett "Sigma 28-105mm F3.8-5.6 UC III Asph. IF" och ett "100-300mm F4.5-6.7 DL" objektiv. Denna kamera och objektiv införskaffade jag mig 2002.

Problemet är nu att mina Sigma objektiv helt enkelt inte passar i fästet. Fästet på objektiven är mindre i diameter än fästet på 20D:n. Jag har sökt runt på forumen, men det verkar som att alla kan använda dessa objektiv utan problem...? Hur fasen får ni fast era objektiv?
 
Ja, så hur kommer det sig att alla jag frågar har sagt att just detta objektiv fungerar till deras canon? Vad för knas använder dom sig av?

Samt... finns det någon adapter, är det att rekomendera, eller bör jag satsa pengar på ett annat canon objektiv?
 
Objektiven finns ju att köpa med olika fattningar för resp. kameramärke, Nikon, Canon, Minolta etc.
Sigma tillverkar (liksom andra fristående tillverkare) objektiven för olika fattningar.

Finns säkert någon adapter men det är mycket som ska stämma, elektriska överföringar, bländaröverföring etc. Där kanske någon annan är bättre påläst än jag. Tror dock att det är bäst att satsa på rätt fattning från början.
 
Ok... ja, då tror jag att jag tjänar mer på att köpa ett nytt objektiv. Något att rekomendera?
Ett zoomobjektiv ca mellan 25-100 (alltså något zoom inom de två mm gränserna) max 2800 kr om det finns, där skärpan fungerar bra mycket bättre än det sketna 18-55 objektivet?
Jag gillade skärpan på mitt "Sigma minolta 28-105mm F3.8-5.6 UC III Asph. IF" objektiv, och det lär ju finnas någon "motsvarighet" till canon, som kan vara prisvärd?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.