Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Sigma 28-105/2,8-4D för Nikon
- Trådstartare josefv
- Start datum
Johan Okker
Aktiv medlem
Läs vad Björn Rörslett har att säga om Nikons 28-105 som är ett riktigt riktigt bra allmänobjektiv.
Hur mycket billigare är Sigman??
Hur mycket billigare är Sigman??
Emil-G
Aktiv medlem
Hur din nuvarande glugg är kan jag inte svara på, men Sigman får uselt betyg av både Photodo (2,4/5) och på Photozone.de (sub-average) så den skulle då jag inte satsa på!
Nikons 28-105/3,5-4,5 eller Sigma 24-70/2,8ex DF är nog betydligt bättre val men så kostar de därefter också (4500kr). Även Sigma 28-70/2,8 verkar vettig (3500kr).
Aspherical är en slipningsteknik som används med specialglas för att minska vikten på linserna i objektivet.
Nikons 28-105/3,5-4,5 eller Sigma 24-70/2,8ex DF är nog betydligt bättre val men så kostar de därefter också (4500kr). Även Sigma 28-70/2,8 verkar vettig (3500kr).
Aspherical är en slipningsteknik som används med specialglas för att minska vikten på linserna i objektivet.
Norrbild
Aktiv medlem
josefv skrev:
Jag funderar på att köpa ett Sigma 28-105/2,8-4D objektiv som ersättning för min Nikkor 28-80/3,3-5,6G och få ett ljusstarkare objektiv på det sättet.
Är det nån som har provat detta objektiv, jag undrar hur kvaliteten är, är det ett bra eller ett dåligt köp?
mvh
/Josef
Varför inte Sigmas 24-135 2,8-4,5. 3700 kr. bättre zoon omfång helt klart!
josefv
Aktiv medlem
Jag tänkte mest bara på Sigman pga ljusstyrkan (2,8-4) istället för mitt G objektiv som går från 3,3-5,6 men det kanske finns andra aspekter att ta hänsyn till än bara ljusstyrka just.
Får väl vänta då tills jag har råd med ett riktigt bra normalzoom. Jag har ju mitt Nikkor 80-200/2,8 ED som jag köpte i helgen för ett bra pris så jag får använda det så länge
/Josef
Får väl vänta då tills jag har råd med ett riktigt bra normalzoom. Jag har ju mitt Nikkor 80-200/2,8 ED som jag köpte i helgen för ett bra pris så jag får använda det så länge
/Josef
Johan Okker
Aktiv medlem
Om du har en 80-200 så kanske du skulle leta efter begagnad 35-70 f2,8 Om du köper en utan D bör du kunna hitta den för lite över tre.
Men annars begagnad Nikkor 28-105
Men annars begagnad Nikkor 28-105
Pettsson
Aktiv medlem
Mja, till viss del i alla fall, viktmiskningen är nog mer av en positiv sidoeffekt. Asfäriska element förbättrar den optiska prestandan och minskar (som en följd av det) intern reflektion.Emil-G skrev: