Annons

Sigma 24mm eller 30mm som ljusstark normal?

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik Palombo

Aktiv medlem
Har inte riktigt kommit igång fullt ut med min olympus e510 än men tänkte utöka med lite tillbehör. Helst kan man ju tänka sig leicas 25mm men rik kan man ju vara nån annan gång. Så kvar är sigmas alternativ enligt rubriken. Har för mig att jag sett att 24mm funnits ett bra tag nu och att 30/1.4 är hyfsat ny men vilket är bäst? Känns som det är bättre med 24mm för det är ju enklare att ta ett kliv fram än bak ifall man står mot en vägg. Men om 30/1.4 är skarpare och snabbare så är det ju bra det med. Vad har ni för erfarenheter med dessa objektiv på olympuskameror?

Vill ha ett av dessa för att fota inomhus (blandade motiv inkl porträtt) och leka med bokeh med växter etc.

Tack för länken Henrik. Känns väl som 30/1.4 är det som gäller men tråkigt när man måste vara orolig för o behöva skicka iväg det direkt, men o andra sidan är det ju dom missnöjda som hörs och de nöjda sitter hemma och myser och fotar så chansen att man får ett bra ex kanske är större än man tror (dumt om över häften av alla objektiv skulle va defekta).

tror inte du behöver vara alltför orolig. har tre sigmor och alla har funkat perfekt från dag 1. 30/1.4 är riktigt tokbra.. kan verkligen rekommendera det.

Nä det är nog så att de personer som får ett dåligt ex skriker o gnäller om att det bara är skit och får det att låta som att det är så det är medans alla som har ett bra ex inte skriver några inlägg. Det får bli ett 30/1.4 och en fl-36 så snart jag gått igenom ekonomin =)

Någon som läser den här tråden som har sigmas 150mm macro till sin olympus?

Ljusstyrkan på 1,4/30mm är riktigt bra.
Mitt ex. till Canon är OK och jag hittar oftast rätt med skärpan.

Skulle oturen vara framme när man köper nytt så att ett objektiv (oavsett märke) felfokuserar så får man det åtgärdat på garantin utan extra kostnad för frakt o. dyl.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto