Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 24mm 1.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy-Mathias

Aktiv medlem
Hade funderat på att köpa en DA 21 3.2 men efter prishöjningen så har jag börjat söka runt efter mer rimliga alternativ.

24mm Sigman verkar ju intressant med tanke på ljusstyrkan och dess bra närgräns, men tycks tydligen vara rätt så klumpig att hantera och många tycks ha haft problem med front/bakfokusering.

Undrar ju då förstås om nån här kan dela med sig av dess erfarenheter av denna glugg och om det vore möjligt att posta en bild på denna glugg monterat på en kamera så man kan få en någorlunda uppfattning om hur stor den är....

Hade funderat på att köpa en DA 21 3.2 men efter prishöjningen så har jag börjat söka runt efter mer rimliga alternativ.

24mm Sigman verkar ju intressant med tanke på ljusstyrkan och dess bra närgräns, men tycks tydligen vara rätt så klumpig att hantera och många tycks ha haft problem med front/bakfokusering.

Undrar ju då förstås om nån här kan dela med sig av dess erfarenheter av denna glugg och om det vore möjligt att posta en bild på denna glugg monterat på en kamera så man kan få en någorlunda uppfattning om hur stor den är....

B&H har sänkt den till $399, det är liiite billigare än Cyberphoto :) Tror den legat på $409 stadigt i tre år eller nåt annars på B&H.

Jag har funderat på den ett bra tag. Älskar 24mm.

Det skall finnas en äldre Sigma 24/2.8 som är lite som FA 50/1.4 i storlek. Jag är ständigt på jakt efter den, då Sigma 24/1.8 är så idiotiskt stor.

Läs lite recensioner här på FS och googla.

Jag har funderat på den ett bra tag. Älskar 24mm.

Det skall finnas en äldre Sigma 24/2.8 som är lite som FA 50/1.4 i storlek. Jag är ständigt på jakt efter den, då Sigma 24/1.8 är så idiotiskt stor.

Läs lite recensioner här på FS och googla.

jag köpte precis en sigma 24/2.8 i nikonversion.
du kanske redan har läst photozone's test av pentax-versionen? annars finns det här: http://www.photozone.de/pentax/144-...ro-pentax-k-photozone-review--lab-test-report

har tyvärr inte hunnit utvärdera objektivet ordentligt än, men den är ungefär lika stor (minimalt större) som min 28/2.8 som är lika stor som min 50/1.8.
nu är ju tyvärr inte min D300 så liten å smidig, men annars så gillar jag idén med ett fast, hyfsat smidigt, objektiv på 20-30mm på kameran om man bara slänger med sig kameran när man ska iväg.

har även sigmas 20/1.8 (och 30/1.4), men de är ju som sagt lite större pjäser.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar