Annons

Sigma 24-70 sigma 24-60 Tamron 28-75?

Produkter
(logga in för att koppla)

OldSchool

Aktiv medlem
Tjenixen.

Ska börja spara ihop pengar till en ny glugg. Jag har en D70 och den kommer jag behålla tills det kommit en uppföljare till d100( eller liknande) och när jag har råd att byta, dvs år 2059 ungefär:(

Jag har nu sigmas skit-kit(suger apa) 18-50 och 55-200 använder aldrig dom, kör 95% med mitt Nikon 50mm 1,8.

Jag tänker skaffa mig en fast vidvinkel tex 20mm längre fram, det klarar jag mig fint på eftersom jag inte använder så mkt vidvinkel.

Så det är en "normalzoom" jag är ute efter. Har kollat lite på dessa:

Tamron AF 28-75/2,8 Di LD

Sigma AF 24-60/2,8 DG EX Asp

Sigma AF 24-70/2,8 EX DF Asp

Vad är skillnaden på Sigmorna. är det bara brännvidden?

Tamron har jag hört mkt bra om i olika trådar, men är lite orolig över att den ska ha problem med D70´n?

Priset är ungefär samma, och det gör inget att objektivet är stort(sigman) så frågan är väll egentligen vilket som har bäst prestanda?

Brännvidden täcker mina användningsområden på alla 3.

Om jag skulle hitta liknande Nikon objektiv begn. för max 5000 skulle det kanske vara bättre. Eller om det finns något annat bra alternativ.

Tacksam för alla svar.
v/Tim

Jag har Tamron 28-75 och är mycket nöjd med den. Skarp redan på full öppning, och 2,8 hela vägen är väldigt användbart.

Jag har också en Sigma 18-50/2,8 som är ett mycket bra alternativ om man vill ha lite mera vidvinkel. Den är på en annan planet jämfört med Sigmas "kitzoom", skarp på full öppning och mycket bättre byggd. Kostar drygt 4500 på nätbutikerna.

D70 + Tamron 27-75/2.8

Jag har också D70 + Tamron och jag är mycket nöjd med det...

/Ulf

..och jag har också en D70 med Tamron MEN jag har problem. Har länge tyckt att jag fått bakfokus och givetvis trott att det beror på mig som fotograf. I helgen gjorde jag dock någr aenkla tester med Tamron på största bändare och jämförde med Nikon original objektiv. Jag kan inte få det till något annat än bakfokus för Tamron. Lämnade in objektivet för service nu på lunchen. Skall bli intressnat och se om de hittar något fel.

mm det är det jag är orolig för, har hört att de som lämnat in den fått den chippad för att passa med d70:/

Någon som har erfarenhet av Sigma gluggarna???

Inga problem för mig med den nämda kombinationen Tamron 28-77 och D70. Spana själv på kvalité under mina bilder. Kan bara rekommendera!

mvh

jB

Jag köpte Tamronen som första objektiv... och fick fantastiskt dåliga bilder. Den skickades ner till Tyskland för att chippas om men det tog en sån fruktansvärd tid, så jag tog ett Sigma 24-70 istället.

MattiasN skrev:
Jag köpte Tamronen som första objektiv... och fick fantastiskt dåliga bilder. Den skickades ner till Tyskland för att chippas om men det tog en sån fruktansvärd tid, så jag tog ett Sigma 24-70 istället.

Hur är sigmat då? är du nöjd med skärpan, kollar man recensionerna här på fs så klagar en del på skärpan.

Skärpan tycker jag är bra.. dock har autofokusen packat ihop på något sätt. Skickade precis in det på service. Dessutom låser det sig ibland i 24 mm läget... har med andra ord inte varit särskilt nöjd med det objektivet heller.

Men det verkar ha släppts en nyare version av objektivet och förhoppningsvis är den bättre mekaniskt.

Skulle jag behöva välja idag skulle jag nog ändå gå på Tamronobjektivet. Så tillvida att dom numera är kompatibla med D70 vilket jag skulle tro. Folk verkar ju nöjda.

okej tack för infon, ja tydligen är det en nyare version ute nu...ja får ta mig en funderare men det lutar nog mot Tamron.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar