Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 24-70, Canon 24-85 el likn (D30)

Produkter
(logga in för att koppla)

jns

Aktiv medlem
Hej

Står i begrepp at köpa en beg D30. Måste ju då ha en trevlig "allround"-lins med ungefär detta brännviddsomfång. Då jag kört Minolta 35mm tidigare har jag ej erfarenhet av Canonobjektiv. Är något av ovan nämda bra (och då tänker jag inte enbart på D30'n utan även på ev framtida kameror). Andra förslag? Har kollat runt på div forum och photozone.de...

Hur är AF'en på Sigmas 24-70/2.8 mot Canons 24-85/3,5-4,5. Skärpa, kontrast, färger, störningar??

Tacksam för svar!

//Jens
 
Beroende på vad du vill lägga i pengar men jag har en absolut favorit. 28-80 L Usm. Det går att hitta till vettigt pris och har bra skärpa. Om du skall ha ett zoom.

/Jan
 
Canons EF 24-85 skulle jag välja, dels för att den har bättre AF och dels för att sigmas glugg är rätt så klumpig och tung, dessutom ett ganska vasst AF-(o)ljud. Att den är ½-1½ steg långsammare kan man nog ta. Dessutom får du 15mm extra, eller ja.. 24mm extra... vid porträttänden.
 
Enligt Cyberphoto är Sigmas 24-70/2.8 helt civliserad! Det är just den linsen jag tänkte köpa till min D60 (som mina polare ska köpa till mig i Singapore eller whatever).

Jag valde den eftersom den börjar på 24 (vilket blir 38mm på en d30/60), har någon form av zoom (3x) och är relativt ljus över hela zoomomfånget (2.8).

Och inte jättedyr är den heller, såvida jag inte hittar den begagnad.
 
EdwardH skrev:
Enligt Cyberphoto är Sigmas 24-70/2.8 helt civliserad! Det är just den linsen jag tänkte köpa till min D60 (som mina polare ska köpa till mig i Singapore eller whatever).

Jag valde den eftersom den börjar på 24 (vilket blir 38mm på en d30/60), har någon form av zoom (3x) och är relativt ljus över hela zoomomfånget (2.8).

Och inte jättedyr är den heller, såvida jag inte hittar den begagnad.

Jaha.. och enligt mig som har använt den så är den sämre än EF 24-85 (som jag också har använt). Men visst.. behöver man ha 2.8 och står ut med det vinande ljudet så... Dessutom (precis somcyberphoto påpekar) så sitter zoomringen alldeles för nära huset.
 
Tack Jeppe (och ni andra)

Kul att höra någon som testat båda! Känns som jag vill ha 24mm i vidvinkelläget annars kanske 28-135 IS hade varit ett bra alternativ.

//Jens
 
Jeppe skrev:
Jaha.. och enligt mig som har använt den så är den sämre än EF 24-85 (som jag också har använt). Men visst.. behöver man ha 2.8 och står ut med det vinande ljudet så...

Jag försöker inte alls låtsas vara expert, jag bara drar slutsatser av det jag har läst.

Ingen har nämnt oljudet, så jag antog att den var relativt tyst. Men nu när du säger det så ska jag ta och fixa Canons 24-85 istället, bara pga oljudet.

Lite synd om f-värdet, men D60n ska ju inte brusa så överdrivet mycket på högre ISOn... Tycker man.
 
Japp, det är ju så som jag upplever ljudet. Det är väl relativt tyst, men som sagt jag upplevde det som sämre än EF 24-85. Dessutom har det en rätt häftig flare i motljussituationer. Jag kan ju förstå att man i vissa situationer kan tycka att Canons rör är ljussvagt. Speciellt i bilder som jag förmodar att du tar Edward. Du har ju hela tiden strävat efter ljusstarka saker. Men man ska vara medveten om att kvalitén inte är toppen på f2.8.

Det är bara att prova de båda och välja därefter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.