Annons

Sigma 24-70/2,8 EX DG

Produkter
(logga in för att koppla)

boris.bonasin

Aktiv medlem
Jag behöver skaffa mig ett standardzoom till min Nikon F4 och jag är lite nyfiken på Sigma 24-70/2,8 EX DG som verkar vara ett vettigt objektiv förutom filterstorleken.

Men jag kan inte se om det finns någon bländarring på objektivet och en bländarring måste finnas om det ska vara intressant.

Min fråga till er som känner till det är alltså om det finns någon bländarring på Sigma 24-70/2,8 EX DG?

finns ingen bländarring på mitt iallafall . . skulle väl vara om dom sätter dit en för att det ska passa på en nikonkamera??

//rob

Tack för hjälpen Robert. Då kan jag utesluta Sigmat. Det är inget specifikt för Nikon att jag vill bländarring. Det för att jag ska kunna använda alla funktionerna på F4:an som bländarringen behövs.

Robert kör ju Canon. Objektiven till dem har aldrig någon ring. Avvakta uteslutandet tills någon med Nikon uttalat sig tycker jag.

DG-objektiven är uppdaterade med ny antireflexbehandling men funkar precis lika bra med film. Så jag har mycket svårt att tro att Sigma skulle fimpat ringen på dem.

Ett tips är att kolla här efter nikonplåtisar och skicka ett e-brev till någon av dem.

Aha, där ser man. Alltid lär man sig något nytt. Det blir alltså till att kolla vidare på Sigmat. 24mm i korta änden är lockande tycker jag.

Tack för hjälpen Jim.

Har haft detta objektiv till nikon och ja, den har bländarring. Ett mycket trevligt objektiv förövrigt. Lite i stort, annars väldigt bra!

/Simon

Jo, jag lockas som sagt av omfånget. Jag har annars haft ett Tamron 28-75 som jag var mycket nöjd men som jag råkade sälja så nu är jag utan en vettig zoom. Kan jag få omfånget 24-70 för en vetttig kostnad så föredrar jag nog det. Nu är det bara filterstorleken som jag retar mig på...

Jag har förgångaren som inte heter DG och jag är mycket nöjd.
Men var beredd på att det väger tungt och är ganska stort, omfånget är kanon tycker jag, kul med vidvinkeln ibland. Detta är numera mitt standardobjektiv.

Jo, stort och tungt är det men det stör mig inte, tvärtom så gillar jag att det väger lite eftersom jag tycker mig få bättre balans med F4:an med lite tyngre objektiv.

Senast ändrad:
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto