Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 24-135 2.8-4.5. Varför gör han på detta viset?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars_E

Aktiv medlem
Har för nån vecka sen köpt ett objektiv som jag är väldigt nöjd med förutom att det har lite fyr för sig vid mycket ljus och korta brännvidder.

Kolla bilden nedan (24mm brännvidd).
Fenomenet finns med upp till 6.3 i bländare även om jag tog i lite med 2.8 för att illustrera.
Fokuserade på badhytten och allt bortom bladen (som är skarpast i bild) till höger känns väldigt luddigt.
Kollade tillochmed fokusringen så den inte fnattat till och låst i förgrunden.
Den hade ställt in på ett rimligt värde.
Jag hade knappast kliat mig i skallen om jag fått oskärpa i kanterna, det har jag sett förut men inte tvärtom?
Reflektioner inuti gluggen?

Länk till bilden.

http://www.tebaka.se/photo/img/IMG_5840.jpg

Hi, hi. Jag skrattar. Detta fel beror på att en eller flera linser inte är riktigt centrerade. Då blir en bildkant eller ett hörn oskarpt. Felet har ett fint namn som jag glömt. Jag har läst att objektiv med antiskak-funktion är extra utsatta för detta fel.

Orsaken till att jag skrattar är att felet tycks så vanligt att det är ett rent hån mot oss konsumenter. Jag är själv utsatt. Mitt Nikon 18-135/3,5-5,6 har detta fel. Det har varit på Nikon-verkstaden men de gjorde inget åt det. Jag köpte också en ny Fuji långzoom, för några år sedan, med detta fel, som jag returnerade.

Jag har helt tappat förtroendet för allt vad zoomobjektiv heter. Under min analoga tid körde jag bara fasta gluggar och då var bilderna skarpa över hela bildytan och det var aldrig några problem.

Det var det första som slog även mig, att det flyttat in en liten Lensbaby i objektivet.
Resonemanget håller dock inte eftersom jag kan ta en knivskarp bild av samma motiv i svagt ljus.

Eftersom det inte är skärpa nånstans i hela bilden misstänker jag fokusfel. Om du har live view på kameran så föreslår jag att du provar den (med manuell fokus), för att se om det blir lika illa.

Börjar misstänka att objektivet inte är boven egentligen.

Nu har jag kollat och det verkar som om jag har ett litet fokusproblem i min kamera, den fokuserar framåt en aning.

Det går att se antydan till det här fenomenet i även andra objektiv även om det var i Sigmagluggen det blev tydligt.
Tog fram ett Chinon 28/2.8 M42 och körde vidöppen med AF-confirm i adapterringen.
Samma där, det hamnar lite framför men inte så mycket.
Testade även i live view men då fokuserade kameran inte alls?

Skruvade också av mitt Hama UV-filter och då försvann skillnaderna mellan starkt och svagt ljus.
Troligen reflekterar det rätt friskt därinne mellan lins och filter.

Ska prova på dotterns 1000D och sen har jag några bilder kvar i rullen på EOS 300:an som jag tänkte offra på det här...

Om kameran felfokuserar måste det vara en garantigrej?

Provkörde för en stund sen Sigman i dotterns 1000D.
Gluggen är lite mjuk vid 24/2.8 men sätter fokus rätt.
Eftersom den bara blir bättre med ökad brännvidd och minskad bländare ser jag den som
oskyldig.

Dit med favoriten EF 50/1.8 och tar mig an ett par blommor i trädgården.
Nähä, det blev inte alls bra, kändes som det bara blir värre och värre.

Jag har ett par tillfällen hört ett litet skrammel, inte tänkt så mycket på det eftersom det sitter kamerarem på.
Insåg att det kanske har signifikans ändå.
Plockade bort den och skakade kameran försiktigt...
Ljudet finns kvar i kameran.

Nåja, det är ett stenkast till Expertbutiken så nu är kamerahuset inlämnat.
Lite synd att det skulle rasa så här års bara.

Problem solved!

Martin:
Tack för uppslaget, det var fokuseringen.
Jag har fått kameran åter och de hade mekat med fokuseringen och kalibrerat.
Det är en enorm skillnad på hur jag upplever Sigmagluggen nu, den
ser ut att sätta fokus rätt även i ändlägena och vidöppen.
Dessutom med UV-filtret på...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar