Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 20mm 1.8 på en D200/D300?

Produkter
(logga in för att koppla)

vox2000

Aktiv medlem
Jag står och har beslutsångest. Jag behöver ett ljusstarkt vidvinkelobjektiv, och har satt ögonen på Sigma 20mm 1.8. Det verkar överlag fått bra mottagande.

Jag undrar nu om det är nån som använder den på en D200 och hur det funkar?

Jag har en D300 beställd, och funderar även på hur det kommer prestera på den kameran. Större sensor, bättre brusförhållanden och lite så, kommer objektivet kunna vara on par med vad kameran kommer erbjuda, tror ni? Funkar det bra på en D200 lär väl det inte vara några jättestora skillnader på en D300?

Hmmm.

Större sensor?

D300 har inte större sensor, storleken är exakt samma som på D200, den har lite fler pixlar.

Testa objektivet noga för att se att skärpan är likvärdig på "båda" sidor. Jag hade ett exemplar som var betydligt skarpare till vänster än höger (eller om det var tvärt om), och har läst om flera som råkat ut för samma sak.

Det är ett mycket trevligt objektiv om du får ett bra exemplar. Stort och tungt iofs, men välbyggt.

Jag skulle försöka få testa i butiken om möjligt. Ta med en utskrift av ett fokus test, sätt upp stativ med vattenpass och se om fokus hålls hyfsat jämnt över bilden eller om det faller av tydligt på ena sidan.

Köp ett begagnat. Testa kameran själv eller be om några testbilder på 1,8. Det är ganska uppenbart om du har ett bra exemplar eller inte. Ett skarpt ex är guld värt.

Tack för alla svaren!
Ska hämta upp ett exemplar hos Scandinavian Photo i dag. Ska testa direkt i butik. Hoppas det är bra, för det skulle sitta jäkligt bra på ett jobb jag har i kväll.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar