Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 200-500/2,8, dax att gå till gymmet igen!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jovisst, men jädrans vilka bilder jag kommer att få på blåmesarna runt fågelbordet!

Men hörru ni,, så otroligt kul det hade varit att testa objektivet !!

Jag är glad att jag köpte ett väl tilltaget stativ.. ;)

Vad tror ni om skärpan på 500mm & f/2,8 ? Lika bra som Sigmas fasta 500 f/4 ?

Om ja, så har den nog en marknad. Om nej, så tvivlar jag på att det blir ngn stor succé..

Det korta skärpedjupet som f/2,8 torde ge vid 500mm kräver ju studsande fin skärpa. Så jag räknar nästan med att det har en ruggigt fin skärpa. Annars ramlar ju hela koseptet.. om det inte visar sig att det är billigt såklart,, typ 20 000..;)

MVH Niclas,

kostar den 20000 så köper jag direkt,

Fast å andra sidan är dom sponsrade av ett bilmärke med flakmontering så är det inte så konstigt.

Lika bra ta två. Annars blir det snedbelstning på axeln:)

Kompisen har sidovagn.
Monterad där bör den se riktigt häftig ut. Undrar hur många som skulle slänga sig ner om man kom körandes med en sådan glugg monterad genom Europa.

Anders

Jösses vilket monster!

Vad tror ni om hastigheten på autofokusen på den där? Flytta några kilo glas lär väl inte gå sådär himla snabbt ...

Filter säljs säkert ett specialgjort till objektivet, visserligen insticksfilter bak, men ändå. Det ska gå att vrida polfiltret när det sitter i.
Angående skärpan lär den ligga på topp. Jag misstänker att de flesta objektivkonstruktioner i dag har potential till utmärkt skärpa. Det som begränsar är nog snarast hur mycket man noggranhet som tillämpas i produktionen. Eftersom detta objektiv lär kosta en slant, har jag en känsla av att de kommer lägga ner minutiös noggranhet i vart och ett av exemplaren, med åtskilliga tester och justeringar per exemplar, innan det skeppas iväg till kund.
Skön kommentar Per!!! Blåmesar vid fågelbordet :-D, hehe... då kommer du nog kunna zooma in på deras tonsiller ;-) Fast det är klart, med det användningsområdet slipper du tänka på transportproblematiken.

Med 1500mm brännvidd känns det lite som om det främst är i torra klimat som det går att använda (för foto på långa avstånd). Dis och luftföroreningar lär sätta effektivt stopp för bildkvalitet annars. I t.ex en storstad med smogg lär det knappast vara klar sikt på dessa avstång ens en klar dag. (surt för alla miljonärer i storstäderna som vill ha ett sådant monterat i fönstret i på taklägenheten, bara för att flukta på omgivningen :)

Det fokuserande glaset är nog inte så stort.. Så inbyggt batteri har jag minimal tro på.

Jag tror att objektivet på en stor sandsäck,, på en safaribil kan komma till sin rätt.

Detta med prat om avstånd är lite lustigt tycker jag. Det krävs alltid ett kort avstånd, OAVsett optikens b,vidd!

Det är ju trots allt "bara" ett 500,a vi pratar om.. dock f/2,8 som är rått på 500mm.

1000 f/4 ja då börjar vi prata extreeeme.. både b,vidd och bländare alltså !!

MVH Niclas,

Walkerboh skrev:
kostar den 20000 så köper jag direkt,

Fast å andra sidan är dom sponsrade av ett bilmärke med flakmontering så är det inte så konstigt.
Jag skulle gissa på att den går nog på fem gånger så mycket. Vikten hamnar nog inte under 10 kg.

AFE: Jag funderade också på det där med autofokus. Motorn lär ju behäva en effekt på sisådär 0,2 till 0,5 hästkrafter.... känns lite som om ett sepparat batteripack behövs. 1200mAh som i tex 350D lär väl räcka till sisådär 3 fokuseringar... sen är det tomt ;-)

Varför måste det fkuserande glaset vara så stort egentligen ?
Det är ju inte/knappast frontelementet som skall fokusera.
Eller tänker du på när det skall fokusera hela vägen från närgränsen till oändligt ?

Vad tror ni om närgränsenpå denna ZOOm ? kanske så "kort" som 5m kanske ?

MVH Niclas,

Hmm... jag gissar också på över 100tkr + moms... sedan tog jag nog i lite med vikten. Deras 300-800/5,6 väger ju "bara" ca 5,9kg... så detta borde nog inte väga mycket mer än det dubbbla, runt 12kg kanske...?

Som jag skrev i den andra tråden , Jag vill ha ...Men varför i herrans namn göra denna koloss utan VR teknik? Den är ju liksom gammal i tekniken redan när den kommer ut...Korkat sigma!

Min 200-400/4 väger 4kg. Och det är inte göör kul att handhålla den några längre stunder även med VR. Viss stativ är alltid att föredra osv och till sigmas bjässe oundvikligt. men jag tror inte den blir så megatung..6-8kg högst.

Jag verkligen "älskar" min zoom men frågan är om det faktiskt inte hade varit smartare att lansera en fast 500/2.8 först och gjort den riktigt bra, eller en 3-500mm.

Ja som jag också säger, den måste vara suverän optiskt för att inte ramla fullständigt.. Då hade det såklart varit bättre att maxa en fast 500,a..

Den fotograf som ofta fotar på 200mm kommer ju onekligen att känna sig maximalt fastspikan när monstret skall svingas på stativet. Oavsett stativ och huvud så skall det ju fotas också.. hmm,,

MVH Niclas,

Euroshots skrev:
Jag verkligen "älskar" min zoom men frågan är om det faktiskt inte hade varit smartare att lansera en fast 500/2.8 först och gjort den riktigt bra, eller en 3-500mm.
Den där sistnämnda zoomen (3-500mm)skulle nog vara intressant att se:)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar