Annons

Sigma 18-50mm, 17-70mm eller 24-70mm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag ska köpa ny digitalkamera, antingen Minolta Dynax 7D, eller Sony a700 (kan inte bestämma mig för om det är värt det) och har beslutsångest över vilket objektiv jag ska ha. Väljer mellan 18-50(2.8), 17-70(2.8-4.5) och 24-70(2.8), alla är Sigma.

Jag ska fota på filmfestivalen och efter det förhoppningsvis konserter, dokumentärt och reportage.
Är det något av dessa objektiv som verkar extra lämpligt?

Tack för tips!

Hälsningar Moa

Nu skall vi se om jag inte kan röra till det lite här ;-)

För konserter rakt av är troligen 24-70/2.8 bästa valet men du nämner även reportage och dokumentärt och då känns det spontant som att 24mm inte är tillräckligt vidvinkligt.

Sen så vet jag inte hur skarp 24-70:n är vid full öppning. Jag har själv ett Sigma 20-40/2.8 och den måste bländas ner för att ge bra skärpa. Sen blir den snorskarp förstås.

Omfångsmässigt är 17-70 vinnaren men du tappar ganska snabbt ljusstyrkan.

Sen när det gäller Sigmas gluggar så bör man vara extra noga med att i butik kontrollera kompatibiliteten (jobbigt ord!!). En del ex tenderar att bak/frontfokusera.

Om du redan tagit höjd för en A700 i din budget så skulle jag kanske personligen vilja rekommendera följande kombination för dina ändamål

7D + Sony Zeiss Vario Sonnar 16-80 3.5-4.5

Den zoomen är helt otroooligt skarp och har en fantastisk färgåtergivning. Visserligen inte 2.8 och precis som Sigmas 17-70 så tappar du också vid zoomning, men det går alltid att skruva upp lite ISO. Omfånget 16-80 är idealiskt.

Men, det var inte din fråga! Kör på 24-70 och komplettera om behov uppstår med en fast 20mm. Sigma har en trevlig 20mm/1.8.

Om du känner att du klarar dig med 18-50 så välj, precis som Pierre nämner, hellre Tamrons variant.

Jaa....okej. Låter ju ganska bra! Det är verkligen inte lätt att ta såna här beslut, överlåter det gärna till andra =)
*Tänka, tänka*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar