Annons

Sigma 18-50 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

THill

Aktiv medlem
Hej.

Kan någon berätta för mig vad skillnaden är på:

Sigma 18-50mm F2.8-4.5 DC OS HSM Nikon
Sigma 18-50mm F2,8 EX DC Macro HSM Nikon

Då priset skiljer en hel del.

Kan du samtidigt förklara vad DX och FX är vad man ska tänka på här?!

Plåtar med en D90 men har på kort sikt tänkt uppgradera mig till en 7000.

Tack på förhand.

Hej.

Kan någon berätta för mig vad skillnaden är på:

Sigma 18-50mm F2,8 EX DC Macro HSM Nikon

Då priset skiljer en hel del.

Kan du samtidigt förklara vad DX och FX är vad man ska tänka på här?!

Plåtar med en D90 men har på kort sikt tänkt uppgradera mig till en 7000.

Tack på förhand.

Betyder att den har bländare 2,8 vid 18 och och 4,5 helt utzoomat till 55mm
Anledningen till att bländaren ändras när man zoomar är att objektivet i detta fallet rör på sig ut och in och därmed får ljuset en längre väg igenom objektivet till sökaren i kameran.

I den andra objektivet är det internzoom förmodligen och avståndet är konstant till sökaren och kan därför ha samma bländare över hela omfånget (jag rekommenderar det)
Använder själv ett 70-200 2,8 och att slippa tänka på bländare när man zoomar är rätt nice. Dom brukar dock vara lite dyrare än de andra. Sedan har den ett MACRO läge som tillåter dig komma mycket nära objekt och ändå kunna fokusera och få superskarpa bilder. Väldigt användbart vid nära bilder på insekter och blommor till ex.

Skillnad mellan DX och FX hittar du bäst info om här.
http://nikoneurope-se.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/24081

I ditt val mellan D90 och D7000 gör detta ingen enorm skillnad. Båda är DX kameror.
Hoppas detta hjälper något.

Både D90 o D7000 är en DX kamera, dvs sensorn är med faktor x1,5, FX är fullformat tex D700.

Är själv intresserad av en 18-50/2.8, det är ett bra objektiv om man bara hittar ett som sätter fokus rätt, har ännu inte hittat något.

Vet inte så mycket om /2,8-4,5 men bländaröppningen säger att den har 4,5 som största öppning i brännvidd 50 jämfört med den andra som har /2.8 över hela området. Tror dock att 2.8-4.5 inte är så dålig, men kan inte jämföras med ett /2.8 över hela

Sen får vi inte glömma att Sigman med fast bländare 2.8 är ett högkvalitetsobjektiv med enastående bra resultat som följd, medan den bildstabiliserade med variabel bländare är ganska medioker i resultatet och kan inte på något sätt mäta sig med den andra. Men det är inte så konstigt, räcker med att se på deras prislappar, man får vad man betalar för.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto