Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 18-50 f/2,8 + Hoya UV 72mm HMC Eller B+W UV 72mm (010) MRC 72 E

Produkter
(logga in för att koppla)

frigo88

Aktiv medlem
Hej har en
Sigma 18-50 f/2,8
har tänkt införskaffa ett UV filter mesta dels för att skydda optiken.
men även för liten bättre färg.

vad jag har läst mig till så ska B+W vara bland det bästa märket.
men vilken ska jag välja?
vilket är mest prisvärt?


B+W UV 72mm (010) MRC 72 E 475:-
Hoya UV 72mm HMC 370:-
Hoya UV 72mm HMC Pro 1 437:-

Se cyberphoto.se
 
Använd motljusskyddet och lägg dina pengar på ett roligare filter :eek:. Nä men, jag skulle nog satsat på B+Wn när det bara är en hundralapps prisskillnad.
 
B+W UV 72mm (010) MRC 72 E
B+W filtren är gjorda i mässing och skall därför inte nypa fast i gängan lika lätt, dom är desutom betydligt lättare att göra rena, jag diskar mina i ljummet vatten med ett par droppar YES.
Hoyas Pro filter håller samma kvalitet i glasen, men det stora problemet med Hoyas filter är att dom är hopplösa att göra rena, det blir fläckar (hinna) efter putstrasan hela tiden, väldigt frusterande, mitt sista Hoya filter hamnade under klacken på min sko efter att inte lyckats få rent det i fält, känslan att få stampa sönder skiten var väldigt skön :)

UV-filter har ingen som helst effekt på en digitalkamera, digitalkameror har redan ett inbyggt UV-filter framför sensorn, så någon färg effekt ska du inte räkna med, dom används uteslutande som skydd för frontlinsen på finare (dyrare) optik, men det finns tokstollar som sätter UV-filter för en femhundring som skydd på kitgluggar för en knapp tusenlapp också, men på ditt Sigma EX är det befogat.

/kent
 
Senast ändrad:
B+W UV 72mm (010) MRC 72 E
B+W filtren är gjorda i mässing och skall därför inte nypa fast i gängan lika lätt, dom är desutom betydligt lättare att göra rena, jag diskar mina i ljummet vatten med ett par droppar YES.
Hoyas Pro filter håller samma kvalitet i glasen, men det stora problemet med Hoyas filter är att dom är hopplösa att göra rena, det blir fläckar (hinna) efter putstrasan hela tiden, väldigt frusterande, mitt sista Hoya filter hamnade under klacken på min sko efter att inte lyckats få rent det i fält, känslan att få stampa sönder skiten var väldigt skön :)

UV-filter har ingen som helst effekt på en digitalkamera, digitalkameror har redan ett inbyggt UV-filter framför sensorn, så någon färg effekt ska du inte räkna med, dom används uteslutande som skydd för frontlinsen på finare (dyrare) optik, men det finns tokstollar som sätter UV-filter för en femhundring som skydd på kitgluggar för en knapp tusenlapp också, men på ditt Sigma EX är det befogat.

/kent

-----------------------------------------------------------------
"mitt sista Hoya filter hamnade under klacken på min sko efter att inte lyckats få rent det i fält, känslan att få stampa sönder skiten var väldigt skön"


Haha tack så mycket för svaret ;)
sj tycker jag att mitt Hoya filter till en annan glugg funkar fint.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.