Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 18-50/2,8 vs Tamron AF 17-50/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Lule

Aktiv medlem
Funderar på att köpa ett Tamron AF 17-50 F/2,8 eller Sigma 18-50 F/2.8 till min EOS 50D. Fotar mycket bilar på utställningar inne och ute.

Är det någon skillnad på Sigma 18-50 F/2.8 och Tamron 17-50 F/2.8? kvalitet, bildmässigt osv…
Marker man att Tamron är 17mm och Sigma är 18mm?
Har man någon användning av stabilisering på ett 17-50 F/2.8 plugg?

Finns det flera modeller med samma brännvidd och bländare på dessa pluggar?

Tror ni jag kommer att använda Canon 50 mm F/1.8 om jag har ett 17-50 F/2.8 plugg? Är det bättre att lägga 1000 lappen på nått annat…

Anders
 
Hej!
Jag har Sigma`s HSM variant och är väldigt nöjd med den!
Sålde 18-105 kit objektivet då jag helt slutade använda det efter att jag skaffade sigman.
Har 35 1,8 och 50 1,8 men dom ligger också oanvända nuförtiden tyvärr.

Har faktiskt inte något ont alls att säga om detta objektiv, har dock inte testat tamron men jag valde sigma efter andra omdömen när jag stog i valet och kvalet.

Sigma`n är även ett bra fuskmacro med 1:3 avbildning och en närgräns som är typ 1CM från filtret (om man har något monterat) och det tycker jag är skönt om motiven är närgångna.

Kvalitetskänslan är felfri, väldigt härlig känsla och tyngd/tröghet!

Vet inte om jag tillförde något men jag är iaf nöjd med min och rekommenderar den starkt!
Har några kort i mitt galleri som jag tagit med den och Nikon D90.
 
Jag skulle säga att Tamronen är något bättre optiskt, medan Sigman har bättre AF, om man ska sammanfatta det lite kort. Tamronen med VC har jag inte testat. AF:en på den ska vara bättre än på den utan.
 
Sigma har HSM vilket motsvarar Canon USM som är betydligt snabbare och tystare än den mikromotor som Tamron sätter i sina objektiv.

Det örenganskavanlig sammanfattning av skillnaderna mellan Sigma/Tamron.
 
Sigma har HSM vilket motsvarar Canon USM som är betydligt snabbare och tystare än den mikromotor som Tamron sätter i sina objektiv.

Det örenganskavanlig sammanfattning av skillnaderna mellan Sigma/Tamron.

Nu hade frågeställaren en Canon och då saknar dessvärre Sigma´t HSM utan har en äldre variant AF-motor
Däremot har den kommande Sigma 17-50 HSM även för Canon och bildstabilisering men hur bra den är och när den är leveransbar är svårare sia om
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.