Annons

Sigma 18-50/2.8 vs EF 50/1.8 vid 50mm

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad111027

Avslutat medlemskap
Jag har precis köpt ett Sigma 18-50/2.8 och har sedan tidigare ett Canon EF 50/1.8.

Finns det egentligen någon anledning att behålla den fasta 50mm gluggen? Fotar sällan med f1.8 utan bländar alltid ned till 2.8-4. Mina nybörjarögon ser ingen större skillnaden mellan objektiven (dock väldigt oseriöst testat).

Finns det egentligen någon anledning att behålla den fasta 50mm?
 
Största anledningen till att behålla gluggen är väl att du får inte så mycket för den (om du inte delbyter den mot nåt roligare)... Och den kan vara bra att ha om du någon gång skulle behöva ljusstyrkan.

Den är ju ganska exakt dubbelt så ljusstark som sigman, när du kör den på 2.2 där den nog är minst lika skarp som sigman på 2.8.
 
50 1.8 brukar ligga rätt bra begagnat till, sälj den på tradera så får du la säkert mer än vad du gav för den. I mina ögon tar Sigman's dennes plats.
 
Jag har 1.4an och den spöar min sigma svårt vid 50mm f/2.8. Mest för att sigmans slumpfocus är som värst fullt öppen vid 50mm. Det är inte så mycker oskarpare med färre bilder är korrekt focuserade vid dessa föhållanden.

Antar att ungeefär det samma gäller 1.8an
 
Tack för alla svar. Det är ju inte direkt något stort kapital uppbundet i denna glugg, även om jag betalade ett överpris... Så ur den aspekten så spelar det ingen roll om jag säljer gluggen eller ej. Känns bara dumt att låta den samla damm, grejer är till för att användas.

Det tåls att funderas på.
 
Om det inte handlar om pengar så skulle jag spara den och ha med den som en extra glugg för nödfall om du hellre använder Sigmat. Det finns alltid situationer då man behöver det där extra ljusinsläppet för att fixa slutartiderna och hålla nere iso'n.

Min 50/1,8 och 35/1,8 går båda väldigt varma inomhus, speciellt under de mörkare halvåren. Sen är det kortare skärpedjupet som 50 mm/1,8 ger ibland önskvärt. Jag använder dem mer inomhus än vad jag gjorde med mitt gamla Sigma 18-50/2,8 som jag hade till ett Canon hus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.