Annons

Sigma 18-50/2,8 till Nikon är dräpare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Funderar på att ersätta min Nikon 18-70 med Sigmas nya 18-50/2,8 HSM, är det någon som hunnit testa den och har några intryck att dela med sig av?

Börjar tröttna lite på 18-70's ranglighet, och på skärpan som inte är helt övertygande. Senast jag hade ett 18-50/2,8 till en D7D upplevde jag det som ett riktigt skarpt och gediget objektiv, enda nackdelen (förutom bakfokus-problem på flera ex) var väl just att autofokusen inte var särskilt rapp. Med en HSM-motor och riktigt bra närgräns känns det som ett ganska givet val av normalzoom till Nikon, och till en kommande D300? Jag tycker i alla fall inte det känns motiverat att betala 3 ggr så mycket för ett Nikon 17-55.

Man kan ju drömma om ett Sigma 18-50/2,8 HSM OS för 5500, men så länge Nikon inte har något dyligt alternativ så är det sak samma.

Per

Jag tror att objektivet är ett riktigt gott köp - givet att ljusstyrkan behövs. Själv äger jag inte gluggen, men har en tid funderat över ett inköp. Att det nu är inbyggd fokusmotor är det som avgör valet till Sigmats fördel. De tester som finns talar också sitt tydliga språk.

Sigman skall vara kanon enligt de flesta tester jag läst. Speciellt för de futtiga pengar den kostar och att det är en 2,8 glugg. Däremot skall du inte förvänta dig några stora skillnader i skärpa jämfört med din 18-70 (om den är frisk).

En frisk 18-70 är i stort lika bra skärpemässigt som Nikons 17-55 f2,8 som brukar testas till att vara en kanonglugg. Visserligen finns det lite olika uppfattningar om denna glugg men min egen är mer än knallskarp. Nästan lika skarp som min Zeiss 50mm f1,4ZF som enligt många är bland det skarpaste du kan hitta. Om du upplever din 18-70 som oskarp så lär du lida av taskig fototeknik, defekt glugg eller bakfokus (eller front).

Det du vinner med Sigman är i stort enbart ljusstyrkan och kanske byggkvaliteten (det sista vet jag inte då jag inte har använt den). På en D70 lär du inte se någon skillnad överhuvud taget i skärpa om bägge gluggarna är friska

Sigmans egenskaper enligt photozone hittar du är: http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_1850_28m_nikon/index.htm

och nikkorn
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_1870_3545/index.htm

Mankan G skrev:
...
Om du upplever din 18-70 som oskarp så lär du lida av taskig fototeknik, defekt glugg eller bakfokus (eller front).
...
Många kloka ord men hur vet man om man lider av taskig fototeknik, defekt glugg eller bakfokus (eller front)?

Jag har hört det ofta att 18-70 nerbländat är knappt skiljbar från t.ex 17-55/2.8 och det är slänga pärlor för svin att uppgradera men hur avgör man detta? De flesta har ju inte chansen att köra objektiven parallellt på kameran för att testa.

Kan man lämna in kameran och få den "finjusterad" av någon som verkligen kan sin sak för att utesluta allt utom taskig fototeknik?

Själv la jag en tumstock och ställde ett föremål vid tex 20 cm markeringen för att ha något att fokusera på. I mitt fall så hade jag ett avstånd till föremålet på ca 1-2 meter. Fota sedan med största bländaren- LAdda ner bilderna till datorn och titta var kameran i verkligheten har fokuserat

Av alla mina AF-S objektiv så är det bara ett som har klarat testet. 12-24:an. Resten har behövts justeras. 17-55, 18-70. 18-200 och 70-200. Vissa som 18-200 och 70-200 var väldigt mycket feljusterade vid leverans. Om jag minns rätt så fokuserade 18-200 15 cm fel på en meters avstånd. 70-200 var rätt suddig fullt öppen.

Rätt ofta läser jag att en person har testat ett antal objektiv vid köp och valt det som varit bäst. Själv gjorde jag så när jag köpte 17-55. En gissning är att den så kallade variationen bland olika individer av objektiv beror nog mer på feljusterad fokus än variationer i själva hårdvaran.

Du måste lämna in både kameran och objektiven om det skall bli 100%. Nu har jag inte kollat var du bor men om du bor runt Stockholm så kan jag rekomendera Lasses kameraservice.

tja, du upplever ju ditt objektiv som lite oskarpt. 18-70 är ju annars känd för att vara just skarp så om jag hade varit du så hade jag lämnat in kitet för justering innan du köper något nytt. Nu tycker jag mig dock se att 0 mm läget ligger precis innanför gränsen för skärpedjupet så det är en kantboll. Jag hade i alla fall sett till att fått det fixat. Jag är väl lite av en skärpefetichist så....

Nu vet du ju inte om det är huset eller gluggen som fokuserar fel så eller kanske bägge......Det du skulle kunna göra ett test om du har tillgång till ett objektiv med "skruv" AF. Alltså den gamla typen som använder motorn i kameran. Gör om samma test med ett sådant objektiv. Om du fortfarande får felfokus så har du felet i kameran. Denna typ av objektiv går inte att justera utan fokuserar "alltid" rätt.

Observera att det kan bli problem även med en Sigma. Nu minns jag inte om just den Sigman du frågar om har en HSM motor eller om den är av den gamla sorten. HSM är samma sak som Nikons AF-S och kan således fokusera fel.

Mankan G skrev:
tja, du upplever ju ditt objektiv som lite oskarpt. 18-70 är ju annars känd för att vara just skarp så om jag hade varit du så hade jag lämnat in kitet för justering innan du köper något nytt. Nu tycker jag mig dock se att 0 mm läget ligger precis innanför gränsen för skärpedjupet så det är en kantboll. Jag hade i alla fall sett till att fått det fixat. Jag är väl lite av en skärpefetichist så....

Nu vet du ju inte om det är huset eller gluggen som fokuserar fel så eller kanske bägge......Det du skulle kunna göra ett test om du har tillgång till ett objektiv med "skruv" AF. Alltså den gamla typen som använder motorn i kameran. Gör om samma test med ett sådant objektiv. Om du fortfarande får felfokus så har du felet i kameran. Denna typ av objektiv går inte att justera utan fokuserar "alltid" rätt.

Observera att det kan bli problem även med en Sigma. Nu minns jag inte om just den Sigman du frågar om har en HSM motor eller om den är av den gamla sorten. HSM är samma sak som Nikons AF-S och kan således fokusera fel.
Menar du att mitt test trots allt är ganska nära bra? Jag testade med en tumstock innan jag skrev ut pappret och med fokus på en penna från ca 1 meter så hamnade fokus 4-5 cm ifrån pennan.

Jag har inte en aning om det är inom toleranserna men jag har alltid upplevt mitt 18-70 som lite mjukt. Det kan möjligen ha med mitt taskiga fotokunnande men vad förlorar jag på att skicka grejerna på service? Finns det en risk att de bara skickar tillbaka grejorna med en faktura för tiden jag upptagit eller vad?

Om din kamera/objektiv fokuserar 4-5 cm fel på ....1-2 meters avstånd så har du garanterat funnit orsaken till dina "mjuka" bilder. 4-5 cm fel är rätt mycket i min värld. För mig så låg 18-200 ca 15 cm fel medan 70-200 låg på ungefär dina siffror och jag ansåg att det var för mycket. Min 70-200 är sagolik numera. Den var lite lätt luddig tidigare fullt öppen men nu..... Helt sagolik skärpa oavsett bländare. 18-200 var i stort sätt oanvändbar men nu är den riktigt bra nerbländad ett steg och användbar fullt öppen

Du måste skicka både kamera och objektiv för justering. Ring Lasses för säkerhets skull och lyssna med dom. Det går runt lite olika variatoner här på FS om just justering av fokus. Några har fått skicka tilbaks utrustningen ytterligare en gång medan andra har fått perfekt justerad utrustning redan på första försöket.

Min historia är så här: 12-24 var perfekt vid leverans. 18-70, 17-55 och 70-200 behövdes justeras. Åkte till Lasses som fixade det på en timme medan jag väntade och dessutom gratis :) tillsammans med mina två hus D100 och D2X. Mina tidigare 24-85 och 24-120 har fixats av Lasses vid ett tidigare tillfälle

Den jobbiga biten började i och med att jag köpte 18-200. Denna glugg var riktigt dåligt injusterad. Lasses kunde vid leveransen inte fixa den då den var för ny och de inte hade rätt mjukvara. Åkte till Nikon Sv. De sa att gluggen var ok medan mitt hus låg fel? Dum som jag var så sa jag ok till att justera huset. Gissa vad som hände med alla mina andra objektiv? Allt blev fel....Till och med mina äldre objektiv som inte går att justera fokuserade fel. Givetvis justerade Nikon Sv kameran fel. Tillbaks igen till Lasses för omjustering av alla objektiv och hus. Gratis igen när jag berättade min historia. 18-200 åkte till Nikon i Tyskland då Nikon Sv helt plötsligt trodde sig ha något fel på sin utrustning. Tjena!!!!

När jag fick tillbaks 18-200 så var fokus justerad till bakfokus istället för frontfokus (eller om det var tvärtom). Nu gav jag upp och var beredd på att lämna tillbaks gluggen. Slog en signal till Lasses som turligt nog just hade fått rätt programvara. Dom fixade den gratis givetvis......

Numera räknar jag kallt med att i samband med en investering av ett hus eller glugg så blir det en resa till Lasses....

Det är lite konstigt att inget av detta problem någonsin nämns i fackpressen. Det finns massor av trådar är på FS och andra forum om problemet. Nikon och Canon har till och med ordnat en lösning i de senaste kamerorna för detta. Du kan alltså justera fokusen själv........

Senast ändrad:
Jag har köpt prylarna på Scandinavian Photo men givetvis har jag kvitto och därmed garanti. Mitt "problem" är att jag bor på västkusten och då är Lasses lite långt för att bara åka förbi.

Man har ju hört skräckhistorier på FS om folk som haft kameran på service i flera månader och det vill jag ju inte.

Jag är lite osäker på hur ärendet skall gå till. Hör jag av mig till inköpsstället, Nikon Service eller ringer direkt till t.ex Lasses?

Lasses är en aktoriserad verkstad för Nikon så du behöver bara ringa dit. Om jag minns rätt så finns det bara två verkstäder som Nikon godkänt och det är väl Nikon själva och Lasses så du lär få skicka den dit.......Om du ringer dom så kan du ju alltid "boka" tid eller helt enkelt skicka allt när dom har lite mindre att göra...... Dom är väldigt bra att ha med o göra.....

Självklart kan du gå via Scand Photo. Du slipper fraktkostnaden men du kan inte styra vilken verkstad du vill använda eller när utrustningen skickas.....

Jag packade ner grejorna och skickade iväg dem idag till Lasses Kameraservice efter att först pratat med dem på telefon. De lät mycket förtroendegivade och trevliga och hela proceduren skulle inte ta mer än en vecka.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar