** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 18-50 2,8 & Sigma EF500 DG Super K10D = Mörka bilder?!

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Jag sitter här just nu som ett stort frågetecken som jag hoppas ni kan hjälpa mig att reda ut...

Jag har lånat ett nästan nytt Sigma 18*50 2,8 EX och använder det på min nyare K10D. När jag sätter på min nya blixt Sigma EF500DG super och har blixten på PTTL-läge, kameran på P-läge och expkomp på 0 så blir bilderna mörka och värdelösa.

När jag byter objektiv till kit 18-55 och kör samma inställningar så blir bilderna fina och ljusa.

HUR I HELA VÄRLDEN GÅR DET TILL?!?!

Har dubbelkollat så att bländare, ISO, slutartid är samma. Det är BARA objektivet som ändras.

På mitt kit-obj sitter inget filter.
På 18-50 ex sitter ett COZO(?) från Dustin. Utan blixt ser jag att filtret stjäl ca 1 steg, men det borde väl inte göra någon skillnad för blixten?!?

Det som gör saken ändå sjukare är att när jag sätter blixten och objektivet på en K100D så blir bilderna fina och ljusa.

Det är alltså kombinationen K10D, Sigma-blixten och Sigma-objektivet som ger dåliga bilder.

Totalt obegripligt.

Är det någon som har någon tanke om detta? Skall göra ett ordentligt test senare ikväll när dottern lagt sig. Kommer då lägga upp bilder på resultet av de olika kombinationerna.

När jag läser detta så låter det helt otroligt. Skall göra ett ordentligt test senare och dubbelkolla så jag inte missar något.

SLutartid
Bländare
ISO
Expkomp
Brännvidd

måste vara samma på båda kamerorna. Rätt?

hmm det låter onekligen som en mjukvarubugg någonstans. jag har inte provat den kombiantionen själv så jag kan inte uttala mig rent praktiskt.
men så länge allt är inställt exakt likadant, så låter det onekligen som en mjukvarugrej.

Så med Pentax 18-55 fungerar det och med Sigmas objektiv så är det skillnad mellan kamerorna?

K10D och K100D har inte identisk objektivfattning. K10D har en utökad objektivfattning för att stödja objektiv som använder strömkontakterna (som de nya SDM-objektiven från Pentax). Även informationen mellan objektiv och kamera är utökad.

Pentax har en standard för sin objektivfattning, ett standardprotokoll. Sigma har inte licensierat Pentax standard, utan de har använt s k "reverse engineering" som innebär att de försöker lista ut "bakvägen" hur Pentax har gjort det. Detta innebär att när Pentax ändrar något, så kan Sigma få problem.

När Pentax gick från KAF till KAF2 fattningen - från SF-serien till Z-serien - i början av 90-talet så uppvisade flera Sigma-objektiv felaktig bländare. Detta fixades av Sigma genom uppgradering av objektivets chip.

Och vi har ju sett vad som har hänt med Sigmas blixtar när Pentax introducerar en ny kamera.
Min Sigma EF500DG Super fungerade perfekt på min *ist DS, men blev konstig på K10D och behövde en firmware-uppgradering.

P-TTL systemet fungerar som så att en förblixt sänds ut som analyseras av kamerans flerfältsmätning som sedan ställer in blixtens utlysning. Flerfältsmätningen hämtar in information från objektivet och använder flera parametrar för att ställa in utlysningen. Om objektivet nu inte skickar helt rätt information, så gör flerfältsmätningen en felaktig bedömning och ställer därmed in blixten på ett felaktigt sätt.

Den utlysning av blixten som kameran ställer in är oberoende av bländare och slutartiden på kameran.

Så min teori är att Sigmas objektiv skickar något fel som gör att flerfältsmätningen ställer in blixten fel. Att det fungerar med K100D beror på att den har en enklare objektivfattning än K10D.

Om det vore ett fel i kameran så skulle det vara ett fel med Pentax eget 18-55 också. Det är knappast så att kameran känner "det är ett Sigma" och medvetet ställer in sig fel. :) (särskilt inte eftersom flera Sigma-objektiv använder samma identifieringskoder som existerande Pentax-objektiv så kameran vet inte skillnaden).

FotoZ skrev:
Så med Pentax 18-55 fungerar det och med Sigmas objektiv så är det skillnad mellan kamerorna?

K10D och K100D har inte identisk objektivfattning. K10D har en utökad objektivfattning för att stödja objektiv som använder strömkontakterna (som de nya SDM-objektiven från Pentax). Även informationen mellan objektiv och kamera är utökad.

Pentax har en standard för sin objektivfattning, ett standardprotokoll. Sigma har inte licensierat Pentax standard, utan de har använt s k "reverse engineering" som innebär att de försöker lista ut "bakvägen" hur Pentax har gjort det. Detta innebär att när Pentax ändrar något, så kan Sigma få problem.

När Pentax gick från KAF till KAF2 fattningen - från SF-serien till Z-serien - i början av 90-talet så uppvisade flera Sigma-objektiv felaktig bländare. Detta fixades av Sigma genom uppgradering av objektivets chip.

Och vi har ju sett vad som har hänt med Sigmas blixtar när Pentax introducerar en ny kamera.
Min Sigma EF500DG Super fungerade perfekt på min *ist DS, men blev konstig på K10D och behövde en firmware-uppgradering.

P-TTL systemet fungerar som så att en förblixt sänds ut som analyseras av kamerans flerfältsmätning som sedan ställer in blixtens utlysning. Flerfältsmätningen hämtar in information från objektivet och använder flera parametrar för att ställa in utlysningen. Om objektivet nu inte skickar helt rätt information, så gör flerfältsmätningen en felaktig bedömning och ställer därmed in blixten på ett felaktigt sätt.

Den utlysning av blixten som kameran ställer in är oberoende av bländare och slutartiden på kameran.

Så min teori är att Sigmas objektiv skickar något fel som gör att flerfältsmätningen ställer in blixten fel. Att det fungerar med K100D beror på att den har en enklare objektivfattning än K10D.

Om det vore ett fel i kameran så skulle det vara ett fel med Pentax eget 18-55 också. Det är knappast så att kameran känner "det är ett Sigma" och medvetet ställer in sig fel. :) (särskilt inte eftersom flera Sigma-objektiv använder samma identifieringskoder som existerande Pentax-objektiv så kameran vet inte skillnaden).

låter rätt troligt.

Roland, TACK för att du är tillbaka!! Har saknat dina oerhört kunniga svar. När jag läser det så låter det ju faktiskt som att det är "felet". TUR att jag inte hunnit köpa Sigma-objektivet utan kan låna det under helgerna.

Dock blir jag lite nervös nu, får testa blixten med mitt Samsung-objektiv också......... :O Hoppas att Sigma osv kommer ikapp - vill inte vara tvugnen att köpa Pentax-objektiv i framtiden... :(

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar