Annons

Sigma 18-50/2.8 fokusfel

Produkter
(logga in för att koppla)

Uthen

Medlem
Hej

Har länge funderat lite över skärpan på mitt Sigma 18-50/2.8. Idag gjorde jag lite tester och alla visade på samma sak. Testade på stativ, 50mm f2.8. Och det visar sig att objektivet fokuserar bakom det jag egentligen vill fokusera på. Visar till två bilder på denna address:
http://uthen.smugmug.com/gallery/2745932#145906789

På båda bilder har jag fokuserat på 'P' i 'Powershot'. Med den ena har jag använt autofokus och med den andra manuellt. Som ni ser så är fokus ganska oskarpt på den med autofokus (bild nr1). Ni kan också se att på samma bild så är bokstaven 'Y' på bandet över tidningen skarpt. Så är inte fallet på bilden där jag fokuserat manuellt på bokstaven 'P'.

Nu till min fråga. Kan man lämna in objektivet i någon butik och få detta åtgärdat? Hur stor operation är det i så fall, och hur kostbart? Ska tilläggas att jag bor i Oslo men jag är hemma i Sverige ibland om det nu skulle vara något ställe där som e bättre.

Hoppas någon kan hjälpa mig och tack på förhand!
 
Tura Scandinavia fixar det åt dig. Ska gå på garantin. Har garantin gått ut så skulle jag gissa att det hamnar nånstans under 1000:-.
 
vill slänga med en uppmaning - se till att vara rak o krävande i kommunikationen med Tura Scandinavia!

enligt mina erfarenheter så har de varken ett varken snabb eller bra service o i slutändan hjälper de kunderna som skriker högst o mest så, utan att vara otrevlig, är det bra att ligga på dom om du vill få ditt objektiv åtgärdat det här århundradet och på ett bra sätt
 
fridhamre skrev:
enligt mina erfarenheter så har de varken ett varken snabb eller bra service..

De kommer förmodligen hävda att det "ligger inom den felmarginal som är acceptabel", men som ingen normalt funtad fotograf skulle acceptera.

/Per
 
haha.. felmarginalen fick jag också höra. Slutade med att jag sålde objektivet i fråga till en annan (förklarade förstås läget för honom).
 
ja, numera håller jag mig till Canon original enbart men visst kan Sigma optik vara bra - det säger jag inget om men tyvärr finns det lite för många trådar som avhanldar missnöje med Tura Scandinavia o deras service

...ingen rök utan eld
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.