Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sigma 18-50 2.8 eller zuiko 14-54 2.8-3.5

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Har insett att jag behöver ljusstarkare optik och i min prisklass finns två kandidater, sigmat som är billigt i förhållande till ljusstyrkan och zuikot som inte är så billigt. Funderade tidigare på en ljusstak fast brännvidd men det blev det lilla macrot istället. Måste även erkänna att jag gillar flexibiliteten med zoomobjektiv.

Har tidigare haft lite problem med fokusering främst i skymningen och undrar därför lite vilken av gluggarna som är snabbast. Synpunkter på skärpa och vinjentering och allmän bildkvalite när det gäller de båda gluggarna skulle också vara intressant att ta del av.

När det finns en så bra standardzoom som den väderskyddade ZD14-54mm/F2.8-3.5, så om du får tag i ett bättre begagnat ex, (testa först), så kan det vara ett alternativ till den billigare Sigman.

Såg även att det kommit en ny Sigma 18-50mm f2.8 EX DC Macro HSM, men inte med FT-fattning ännu.

Panasonic har även en ljusstark standard-zoom, som fått mycket bra kritik för sin bildkvalitet: Leica D Vario-Elmarit 14-50mm/F2.8-3.5 asph. MEGA O.I.S.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto