Annons

Sigma 18-200, är det nåt?

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
Hej, jag såg ett Sigma 18-200 mm objektiv och blev förvånad över hur litet och behändigt det var. Är det någon här som kan uttala sig från erfarenhet eller vet var det finns något bra test på gluggen.

Har den och den är perfekt för mig till vardagsfotografering. Det enda jag skulle önska var bättre är egentligen att AF är lite seg och högljudd jämfört med ett Canon USM objektiv.
Sen är förståss omfånget till viss del en kompromiss, men det tar jag för de situationer jag inte vill släpa stora kameraväskan...
Så är du ute efter ett litet och smidigt objektiv med rejält omfång och klarar dig utan den där perfekta skärpan och att största bländaren är 6.3 vid 200mm så är det helt klart prisvärt enligt mig.

/Johan

Enligt tidningen Foto har den bättre optisk prestanda än Nikon 18-200VR och Tamron 18-200. Säkert ett bra val.

Senast ändrad:
Jag har haft detta objektiv och gillade det.
Det var lätt och kompakt och mycket smidigt att bära med sig.
Skärpan och bildkvaliteten är helt OK.
Som nästan alla budgetzoomar så försämras skärpan när man zoomar in. Om man acceptererar detta och sätter det i relation till andra budgetobjektiv så kanske man blir nöjd med resultatet.
Ljusstyrkan i teleområdet är dålig och eftersom det ofta krävs korta slutartider när man handhåller telet så är det ganska begränsande.

Ställer man höga krav på kontrast och upplösning samtidigt som man använder tele väldigt mycket så räcker objektivet inte till.
Jag hade objektivet främst som ett komplement till andra gluggar. Samt som ett allround reseobjektiv.

Och så ett litet bildexempel:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/543115.htm?set=lp

Senast ändrad:
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar