Eva R
Aktiv medlem
När jag reser runt i världen orkar jag normalt inte släpa på en mängd olika objektiv, så jag har funderat på ett reseobjektiv. Sigma 18-125 skulle kunna vara ett alternativ. Jag har läst allt som möjligen finns att läsa om objektivet och upptäckt tre läger. Ett antal är supernöjda, ett antal tycker den oftast ger bra bilder och ett antal anser att den aldrig ger någon skärpa. Jag har tittat på hundratals bilder tagna med Sigman och de varierar på samma sätt, vissa skulle jag vara mycket nöjd med, vissa skulle jag bli hysterisk av irritation över. Jag har också förstått att objektivet kan felfokusera, ibland bara lite (kan det vara de som tycker att de oftast är nöjda som har sådana?) och ibland ganska rejält.
Efter denna långa inledning kommer jag till mina frågor. Objektivet har nästan enbart testats på canonkameror, hur funkar det på Nikon? Felfokuserar den även på Nikon? Eller är det bara produktionen som är ojämn?
Efter denna långa inledning kommer jag till mina frågor. Objektivet har nästan enbart testats på canonkameror, hur funkar det på Nikon? Felfokuserar den även på Nikon? Eller är det bara produktionen som är ojämn?