Annons

Sigma 18-125 3,8-5,6 DC HSM OS för video?

Produkter
(logga in för att koppla)

AnWe79

Ny medlem
Hej!

Jag är ny här på forumet och så gott som fullständig nybörjare. Jag har visserligen fotat lite sporadiskt förut, men inte särskilt seriöst.

Jag köpte nyligen en Canon 500D med ambitionen att komma igång med mitt pyrande fotointresse och för att dokumentera en längre utlandsvistelse.

Tills saken; kameran har en videofunktion som jag tänkt göra lite kortare filmsnuttar med. Jag har testat att filma lite grann med kitobjektivet, och det funkar bra, men autofokusen ger väldigt störande ljud. Därför kikade jag lite på objektiv med HSM/USM och fastnade för Sigmas 18-125 objektiv.

Det verkar vara ett mycket prisvärt objektiv och det enda som verkar negativt är att stabiliseringsfunktionen väsnas en aning enligt recensionerna här på fotosidan. Det jag undrar är egentligen hur mycket det låter och om det skulle verka störande vid videofilmande?

Om det är på samma nivå som motorljudet i Canons 18-55 Kitobjektiv finns ju ingen större poäng att köpa det för mig, då får jag leva med kitobjektivet och anpassa filmandet efter det.

Det enda raka är kanske att gå in hos nån butik och be att få testa... Har märkt att kameran fortplantar ljudet från objektivet ganska mycket, så det kanske är svårt för nån som inte testat både 500d och just den gluggen att avgöra.

/Andreas

Jag är också intresserad av detta objektiv som "lättviktsutrustning". Dock inte för filmning. Jag har en 350D.

Det är goda recensioner här på Fotosidan, men bara tre. Någon som har något mer att säga?

( Skriver ett svar så får jag bevakning av tråden :) )

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar